fredag 27 juli 2012

Planar Chaos

Onsdagen 25/7 var det äntligen dags för den efterlängtade kvällen med Planechase EDH. Jag hade skaffat samtliga 40 planarkort från Planechase 2012, och i sista minuten fått tag på oversized-plastfickor från sidan http://www.moppskort.se/.
Vi var fyra spelare som samlats för en episk strid genom multiversum. Det var jag, gamla polaren Niklas "Dr_Kranium" Johansson, stamgästen Alex "makie91" Poon, och slivertämjaren Martin "volmerson" Volmerson, tillbaka efter en tids uppehåll.

Jag hade plockat sönder min Captain Sisay EDH (se "En typisk onsdagskväll") och hade därför kunnat uppgradera Thromok-leken (se "Hotet från underjorden") med bland annat Primeval Titan, Tooth and Nail och Garruk, Primal Hunter. För sakens skull hade jag även petat in Planechase-kortet Fractured Powerstone.

Min lek:

SAVAGE HUNGER
General - Thromok the Insatiable

Varelser (29)
1 Acidic Slime
1 Anger
1 Ant Queen
1 Beetleback Chief
1 Borderland Ranger
1 Brawn
1 Deadwood Treefolk
1 Dragon Broodmother
1 Dragonlair Spider
1 Emrakul's Hatcher
1 Eternal Witness
1 Fierce Empath
1 Hellkite Hatchling
1 Homura, Human Ascendant
1 Jade Mage
1 Kozilek's Predator
1 Mitotic Slime
1 Mycoloth
1 Predator Dragon
1 Preyseizer Dragon
1 Primeval Titan
1 Skullmulcher
1 Somberwald Sage
1 Thromok the Insatiable
1 Ulasht, the Hate Seed
1 Urabrask the Hidden
1 Viridian Emissary
1 Wort, the Raidmother
1 Yavimaya Elder


Övriga spells (30)
1 Awakening Zone
1 Beast Within
1 Boundless Realms
1 Bramblecrush
1 Comet Storm
1 Decimate
1 Fires of Yavimaya
1 Fling
1 Fractured Powerstone
1 Fungal Sprouting
1 Growth Spasm
1 Gruul Signet
1 Harmonize
1 In the Web of War
1 Kodama's Reach
1 Mage Slayer
1 Momentous Fall
1 Nevinyrral's Disk
1 Overwhelming Stampede
1 Parallel Lives
1 Primal Command
1 Relic of Progenitus
1 Ring of Kalonia
1 Ring of Valkas
1 Sol Ring
1 Soul's Fire
1 Soul's Majesty
1 Soul's Might
1 Tooth and Nail
1 Warstorm Surge


Planeswalkers (3)
1 Garruk, Primal Hunter
1 Garruk Wildspeaker
1 Sarkhan Vol


Länder (38)
1 Command Tower
1 Evolving Wilds
1 Fire-Lit Thicket
1 Forgotten Cave
1 Fungal Reaches
1 Gruul Turf
1 Kazandu Refuge
1 Kessig Wolf Run
1 Khalni Garden
1 Kher Keep
1 Mosswort Bridge
1 Mountain Valley
1 Raging Ravine
1 Rootbound Crag
1 Skarrg, the Rage Pits
1 Tectonic Edge
1 Temple of the False God
1 Terramorphic Expanse
1 Tranquil Thicket
11 Forest
8 Mountain
Martin spelade sin fruktade sliverlek, Niklas sin kaotiska femfärgslek och Alex en nyskapad lek med Animar, Soul of Elements som general (leklistor längst ner i inlägget).

Vi var redo att sätta igång! Jag blandade planarleken och vände upp vårt startplane, Akoum, Zendikar. Akoum har minimal inverkan på spelet så tidigt i en match, och de första rundorna såg ut ungefär som de brukar i EDH. Folk droppade länder och passade vidare. Undantaget var Martin, som fick en ganska snabb start med Heart Sliver runda två, följd av Gemhide Sliver och Kodama's Reach runda tre.

Längst till vänster, Portion Sliver och Pacifier Sliver...
Vi vandrade vidare till Aretopolis, där vi fick några liv var, och sedan bar det av till Gavony, Innistrad. Martin hade vid det här laget byggt upp ett ganska läskigt sliverlag, som nu dessutom hade vigilance. Varken jag, Niklas eller Alex tycktes kunna få stopp på de läskiga silverfiskarna, men någon rullade planartärningen och plötsligt var vi i New Phyrexia, destination Norn's Dominion. Inte en endaste fate counter lades ut innan Elesh tryckte på den stora röda knappen och aktiverade sin Oblivion Stone. Ett mäktigt dån skakade New Phyrexia i dess grundvalar, och bordet rensades från slivers.

Sedan började riktigt sjuka saker hända. Vi sprang in i fenomenet Spatial Merging och vandrade simultant till både Grove of the Dreampods och Kessig. Grove hämtade en förstoppad sfinx till Alex och jag pressades till att spela Beast Within. Någon försökte förvandla sitt lag till varulvar genom att slå kaos, men slog istället fram planeswalk-symbolen och vi reste vidare till Trail of the Mage-Rings.
Rebound till alla instants och sorceries! Martin fattade snabbt galoppen och spelade Harmonize, varpå jag kopierade honom i min tur och gjorde samma sak. Vid det här laget hade jag en ganska stark board position med Parallel Lives, Jade Mage och en 8/8 Predator Dragon. Min drake fick smaka Beast Within, men med Parallel Lives i spel fick jag åtminstone dubbla beast tokens.

Chaotic Aether och Hedron Fields, två kort som är skapligt bra ihop.
I Martins följande tur serverades världens läge till honom på silverfat. Fenomenet Chaotic Aether och sedan Hedron Fields of Agadeem. Detta innebar alltså att han hade fem chanser på sex varje gång han slog planartärningen att få en 7/7 eldrazi med annihilator 1. Martin lyckades dock bara slå kaos en ynka gång innan han högst ofrivilligt slog fram planeswalk-symbolen och vi hamnade på Takenuma, Kamigawa!

Niklas hade nu kommit igång, och hade bland annat en Magmatic Force som boltade ihjäl saker till höger och vänster, även om Takenuma gav ägarna kort i tröstpris. Det var dock inte allt Takenuma gjorde - planets effekt är nämligen ganska bra med devour.
Jag drog mängder med kort och kunde skruva upp volymen. Thromok gjorde entré och eftersom jag hade Urabrask i spel kunde jag anfalla Alex direkt. Alex Darksteel Colossus var tappad, och utan vettiga blockers var det lite han kunde göra mot min 27/27 general som hade trample via Brawn i min graveyard.

Efter Alex gruvliga slut stannade vi kvar på Takenuma ganska länge och matchen stod för ett tag och vägde. När jag till slut slog fram Kharasha Foothills var dock segern snart ett faktum. Jag fick in Preyseizer Dragon med åtta counters och kunde äntligen spela Fungal Sprouting som jag haft på handen under större delen av matchen. I combat kopierade Foothills hela mitt lag, och mina två Preyseizer brände mina motståndare till aska.

Vinnarlaget: Urabrask, Preyseizer och tolv saprolings.
Min nya lek hade vunnit sin absolut första match, men resten av gänget surade inte över det - vi var alla överens om att Planechase EDH rockar!

De andras lekar:

H.R. GIGER IMBA DECK! (spelare: Martin)
General - Sliver Overlord

Varelser (33)
1 Crystalline Sliver
1 Darkheart Sliver
1 Dormant Sliver
1 Essence Sliver
1 Firewake Sliver
1 Fury Sliver
1 Gemhide Sliver
1 Harmonic Sliver
1 Heart Sliver
1 Hibernation Sliver
1 Homing Sliver
1 Might Sliver
1 Muscle Sliver
1 Necrotic Sliver
1 Psionic Sliver
1 Pulmonic Sliver
1 Quick Sliver
1 Sedge Sliver
1 Shifting Sliver
1 Sinew Sliver
1 Sliver Legion
1 Sliver Overlord
1 Sliver Queen
1 Synapse Sliver
1 Toxin Sliver
1 Ward Sliver
1 Winged Sliver
1 Acidic Slime
1 Adaptive Automaton
1 Amoeboid Changeling
1 Birds of Paradise
1 Solemn Simulacrum
1 Vedalken Aethermage

Övriga spells (29)
1 Basilisk Collar
1 Beast Within
1 Coalition Relic
1 Darksteel Ingot
1 Day of Judgment
1 Disenchant
1 Distant Melody
1 Explosive Vegetation
1 Harmonize
1 Harrow
1 Heartstone
1 Kodama's Reach
1 Mirari's Wake
1 Mortify
1 Oblivion Ring
1 Overwhelming Stampede
1 Patriarch's Bidding
1 Pattern of Rebirth
1 Putrefy
1 Rampant Growth
1 Riptide Replicator
1 Sol Ring
1 Syphon Mind
1 Swiftfoot Boots
1 Training Grounds
1 Unburial Rites
1 Unnatural Selection
1 Urza's Incubator
1 Wrath of God

Länder (38)
1 Arcane Sanctum
1 Bojuka Bog
1 City of Brass
1 Command Tower
1 Crosis' Catacombs
1 Crumbling Necropolis
1 Darigaaz' Caldera
1 Dromar's Cavern
1 Evolving Wilds
1 Exotic Orchard
1 Forbidden Orchard
1 Gemstone Mine
1 Homeward Path
1 Jungle Shrine
1 Reflecting Pool
1 Rith's Grove
1 Savage Lands
1 Seaside Citadel
1 Temple of the False God
1 Terramorphic Expanse
1 Treva's Ruins
1 Vesuva
4 Forest
3 Island
3 Mountain
3 Plains
3 Swamp

ELEMENTAL DOMAINS (spelare: Niklas)
General - Horde of Notions

Varelser (28)
1 Anger
1 Animar, Soul of Elements
1 Bloom Tender
1 Brawn
1 Celestial Force
1 Cloudthresher
1 Deepfire Elemental
1 Dread
1 Fertilid
1 Filth
1 Flamekin Harbinger
1 Glory
1 Greenseeker
1 Guile
1 Horde of Notions
1 Hostility
1 Joiner Adept
1 Krosan Tusker
1 Magmatic Force
1 Mulldrifter
1 Scourge of Geier Reach
1 Shriekmaw
1 Spitebellows
1 Thicket Elemental
1 Valor
1 Vigor
1 Wonder
1 Yavimaya Elder


Övriga spells (30)
1 Allied Strategies
1 Armillary Sphere
1 Bant Charm
1 Call the Skybreaker
1 Ceta Sanctuary
1 Collective Restraint
1 Condemn
1 Conflux
1 Crop Rotation
1 Cultivate
1 Grixis Charm
1 Harrow
1 Hero’s Demise
1 Hull Breach
1 Kodama’s Reach
1 Legacy Weapon
1 Lightning Greaves
1 Mind Stone
1 Mortify
1 Naya Charm
1 Prismatic Omen
1 Rampant Growth
1 Search for Tomorrow
1 Shard Convergence
1 Slave of Bolas
1 Sol Ring
1 Spirit of Resistance
1 Supply // Demand
1 Tromp the Domains
1 Urza’s Rage

Planeswalkers (2)
1 Ajani Vengeant
1 Nicol Bolas, Planeswalker

Länder (40)
1 Ancient Ziggurat
1 Command Tower
1 Drifting Meadow
1 Evolving Wilds
1 Exotic Orchard
1 Mirrodin’s Core
1 Polluted Mire
1 Remote Isle
1 Riftstone Portal
1 Rupture Spire
1 Shimmering Grotto
1 Slippery Karst
1 Smoldering Crater
1 Temple of the False God
1 Terramorphic Expanse
1 Vivid Crag
1 Vivid Creek
1 Vivid Grove
1 Vivid Marsh
1 Vivid Meadow
5 Forest 
4 Island
4 Mountain
4 Plains
3 Swamp


COLOSSAL HORDES (spelare: Alex)
General - Animar, Soul of Elements
  
Varelser (31)
1 Acidic Slime
1 Anger
1 Animar, Soul of Elements
1 Artisan of Kozilek
1 Bloodfire Colossus
1 Brutalizer Exarch
1 Consecrated Sphinx
1 Craterhoof Behemoth
1 Darksteel Colossus
1 Deadwood Treefolk
1 Fierce Empath
1 Flamekin Harbinger
1 Hoard-Smelter Dragon
1 Inkwell Leviathan
1 Kozilek, Butcher of Truth
1 Liege of the Tangle
1 Maelstrom Wanderer
1 Mul Daya Channelers
1 Mulldrifter
1 Phyrexian Ingester
1 Phyrexian Metamorph
1 Primeval Titan
1 Riku of Two Reflections
1 Roil Elemental
1 Silklash Spider
1 Soul of the Harvest
1 Sphinx of Uthuun
1 Ulamog, the Infinite Gyre
1 Valley Rannet
1 Vigor
1 Void Stalker

Övriga spells (31)
1 Armillary Sphere
1 Beast Within
1 Blasphemous Act
1 Call the Skybreaker
1 Ceta Sanctuary
1 Chord of Calling
1 Cultivate
1 Darksteel Ingot
1 Dismiss
1 Explosive Vegetation
1 Fellwar Stone
1 Harrow
1 Hinder
1 Hull Breach
1 Into the Roil
1 Jace’s Ingenuity 
1 Incendiary Command
1 Lightning Greaves
1 Lurking Predators
1 Mage Slayer
1 Nevinyrral’s Disk
1 Primal Command
1 Red Sun’s Zenith
1 Relic of Progenitus
1 Sensei’s Divining Top
1 Sol Ring
1 Spell Crumple
1 Swiftfoot Boots
1 Sword of Fire and Ice
1 Sword of Light and Shadow
1 Tooth and Nail

Planeswalkers (1)
1 Sarkhan Vol

Länder (37)
1 Alchemist’s Refuge
1 Breeding Pool
1 Command Tower
1 Evolving Wilds
1 Eye of Ugin
1 Exotic Orchard
1 Fire-Lit Thicket
1 Forgotten Cave
1 Gruul Turf
1 Halimar Depths
1 Hellion Crucible
1 Hinterland Harbor
1 Izzet Boilerworks
1 Kessig Wolf Run
1 Lonely Sandbar
1 Misty Rainforest
1 Primal Beyond
1 Raging Ravine
1 Reliquary Tower
1 Scalding Tarn
1 Spinerock Knoll
1 Sulfur Falls
1 Tectonic Edge
1 Terramorphic Expanse
1 Tranquil Thicket
1 Wooded Foothills
1 Yavimaya Hollow
4 Forest
3 Island
3 Mountain

Vi spelade en andra match under kvällen, men den var så bananas att den knappt går att återge. Att bilden nedan föreställer min board position runda tre säger väl egentligen det mesta!

Ja, detta var min runda tre. Nej, det är inget skämt...
Våra favvoplanes vid kvällens slut:
Jag: Grove of the Dreampods
Martin: Orochi Colony
Niklas: Takenuma
Alex: Norn's Dominion

onsdag 25 juli 2012

Kuben online!

Min kub finns nu för allmän beskådan här på Casualhörnan! Listan kommer att fungera som referens för ett antal framtida artiklar, som kommer att publiceras med start någonstans mellan sensommar och höst.

Om du vill kommentera kuben går det utmärkt att göra det här!

lördag 14 juli 2012

Hotet från underjorden

I Planechase 2012 kom fem färska legender som samtliga lämpar sig riktigt väl som generaler. En av dessa tilltalade dock aggrospelaren i mig så pass mycket att det var omöjligt att värja sig. Mina damer och herrar, Thromok the Graboid!



Låt oss begrunda detta mastiga monster:
Thromok the Insatiable 3RG
Legendary Creature - Hellion (MR)
Devour X, where X is the number of creatures devoured this way (As this enters the battlefield, you may sacrifice any number of creatures. This creature enters the battlefield with X +1/+1 counters on it for each of those creatures.)
0/0
Bananas, eller hur? Jag visste att jag ville bygga en lek med Thromok som general, men hur skulle jag gå vidare? Det var några saker jag var säker på att jag ville ha:

  • Creature tokens - Tokens är som gjorda för att mata devour-killar med, så jag behövde ett antal bra kort som skapar tokens. Thromoks kompis Dragonlair Spider från "Primordial Hunger" verkade fantastisk, likaså Mycoloth och Dragon Broodmother - två varelser som kombinerar token-produktion och devour. Eldrazi spawn-korten brukar också komma väl till pass.
  • Sätt att exploatera Thromoks storlek - Har man en general med så (förmodat) hög power som Thromok vill man få ut det mesta av honom. Haste och trample är bra, så in med Anger och Brawn, med flera. Jag ville också hitta fler sätt att utnyttja Thromoks power. "Soul's"-korten från Alara-blocket har tjänat mig väl tidigare, så in med dem!
  • Kort från M13 - Det är alltid kul att försöka inkludera lite kort från senaste utgåvan, och M13 visade sig vara väldigt kompatibelt med just denna lekidé. Fungal Sprouting kombinerar till och med båda ovanstående kriterier, då den använder sig av Thromoks höga power för att skapa massvis med tokens!
Därtill hade jag beslutat att för omväxlings skull bygga en billig lek ("billig" definieras här som ett sammanlagt värde runt 500 kr eller mindre). Av denna anledning blev det ingen Doubling Season eller ens en Sol Ring (!).
Leken jag byggde ser ut såhär:
SAVAGE HUNGER
General - Thromok the Insatiable

Varelser (30)
1 Acidic Slime
1 Anger
1 Ant Queen
1 Beetleback Chief
1 Borderland Ranger
1 Brawn
1 Deadwood Treefolk
1 Dragon Broodmother
1 Dragonlair Spider
1 Emrakul's Hatcher
1 Fierce Empath
1 Hellkite Hatchling
1 Homura, Human Ascendant
1 Indrik Stomphowler
1 Jade Mage
1 Kozilek's Predator
1 Krenko, Mob Boss
1 Mitotic Slime
1 Mycoloth
1 Pelakka Wurm
1 Predator Dragon
1 Preyseizer Dragon
1 Skullmulcher
1 Somberwald Sage
1 Thromok the Insatiable
1 Ulasht, the Hate Seed
1 Urabrask the Hidden
1 Viridian Emissary
1 Wort, the Raidmother
1 Yavimaya Elder

Övriga spells (30)
1 Awakening Zone
1 Beast Within
1 Boundless Realms
1 Bramblecrush
1 Carnage Altar
1 Comet Storm
1 Decimate
1 Evolution Charm
1 Fires of Yavimaya
1 Firewild Borderpost
1 Fling
1 Fungal Sprouting
1 Growth Spasm
1 Gruul Signet
1 Harmonize
1 In the Web of War
1 Kodama's Reach
1 Mage Slayer
1 Momentous Fall
1 Nevinyrral's Disk
1 Overwhelming Stampede
1 Parallel Lives
1 Primal Command
1 Relic of Progenitus
1 Ring of Kalonia
1 Ring of Valkas
1 Soul's Fire
1 Soul's Majesty
1 Soul's Might
1 Warstorm Surge

 Planeswalkers (2)
1 Garruk Wildspeaker
1 Sarkhan Vol

Länder (38)
1 Command Tower
1 Evolving Wilds
1 Fire-Lit Thicket
1 Forgotten Cave
1 Fungal Reaches
1 Gruul Turf
1 Kazandu Refuge
1 Kessig Wolf Run
1 Khalni Garden
1 Kher Keep
1 Mosswort Bridge
1 Mountain Valley
1 Raging Ravine
1 Rootbound Crag
1 Skarrg, the Rage Pits
1 Tectonic Edge
1 Temple of the False God
1 Terramorphic Expanse
1 Tranquil Thicket
11 Forest
8 Mountain

Jag är riktigt nöjd!

Om drygt en vecka ska jag och mitt spelgäng lira Planechase EDH, vilket blir ett ypperligt elddop för min nya skapelse. Förhoppningsvis kommer Thromok att plöja fram genom multiversum likt en bindgalen baloth, allt medan mina motståndare står uppradade som ett enda långt smorgasbord. Jag önskar mina fiender lycka till - det blir en vild resa!

tisdag 10 juli 2012

Samlarglädje

Det är svårt att inte gilla Martina Pilcerova. Hon är trots allt inte bara Magic-illustratör, utan även gamer, fäkterska och SF-nörd av stora proportioner. "En av oss", om ni så vill.
Därtill är hon min hustrus hemliga kärlek (alternativt föremål för okyska fantasier), men det är helt ok med mig! Om ens partner nu ska ha en crush på någon kan det väl lika gärna vara en Magic-illustratör, eller hur?
Förresten tror jag att hon vann fler spelarhjärtan än Yvonnes i intervjun jag gjorde för en tid sedan...

Hursomhelst. Det absolut bästa med Martina är att när hon signerar kort så undviker hon nogsamt att skriva över text på korten. Högst föredömligt!
Igår kom ett brev från Slovakien packat med godis. Finast av allt är nog att jag nu har ett signerat exemplar av kubfavoriten Hornet Queen.

lördag 7 juli 2012

M13 i EDH

M13 är inte bara unikt för att det är det första grundsetet som innehåller ett flerfärgat kort, det är även det första grundset som uppenbart är designat med EDH i åtanke. Utöver återtryck av staples som Gilded Lotus och Reliquary Tower får vi också ett antal helt nya kort att leka med. Som bonus finns det också blinkningar till Commander-produktlinjen med citat från bland annat Ghave.


Denna helg hålls prereleaserna för M13 runtom i landet och jag tycker det vore lämpligt att ta en närmare titt på just dessa nya EDH-kort. Innan vi börjar vill dock beröra det snedsteg som Wizards har gjort i och med Diabolic Revelation.

Diabolic Revelation X3BB
Sorcery (R)
Search your library for up to X cards and put those cards into your hand. Then shuffle your library.
Vi har alltså ett kort som är alldeles för långsamt för att ens vara spelbart i standard eller något av de andra "vanliga" constructedformaten, samtidigt som det är på tok för bra för EDH. Jo, jag skrev "för bra" eftersom alla som spelat EDH längre än en vecka förstår att detta kort är brutet bortom gränserna för Nicol Bolas förstånd. Sedan är det klart att en del ondskefulla individer kommer att spela denna motbjudande spell ändå, men med tanke på att vissa faktiskt blev ledsna när Sundering Títan bannades så är det väldigt uppenbart att åsikterna om vad formatet bör vara går brett isär.
Själv är jag av åsikten att ett kort av den här typen bara skadar formatet, och mitt spelgäng verkar hålla med mig. Vi har nämligen beslutat att lokalbanna eländet innan det ens blivit legalt.

Med setets groda ur vägen är det hög tid att ge oss an själva syftet med detta inlägg: de nya korten i M13 och hur dessa kan användas i EDH.

Legender
Samtliga fem legender i M13 kan med lätthet spelas i EDH. Två av dem, Nefarox och Talrand, kräver nog att man bygger leken kring dem, men övriga tre tror jag kan passa in lite varsomhelst. Tidigare omskrivna Yeva går rätt in i min alvlek, och Krenko har redan hittat en plats i min senaste lek (håll utkik efter kommande inlägg!).

Boundless Realms
Att dubbla sina länder kan inte vara dåligt. Jag skulle inte bli förvånad om vi kommer se detta kort i alla gröna lekar som har hälften eller fler basicländer, åtminstone för ett tag framöver. En härlig spell som dessutom råkar ha en riktigt stämingsfull illustration. Merci beaucoup!


Liliana of the Dark Realms
Nya Ajani känns mest som ett sämre alternativ till Elspeth, Knight-Errant, men tredje versionen av Liliana känns helgjuten i alla dessa monosvarta kontrollekar som det går tretton på dussinet av just nu. Hennes ultimate måste vara det sjukaste jag sett på länge...

Archaeomancer
Denna wizard har jag egentligen redan prickat av tidigare, men den är bra nog för att omnämnas igen. Den är ett bättre alternativ till Izzet Chronarch och Mnemonic Wall och kommer garanterat att spelas!

Faith's Reward
Oavsett om det är i sacrifice-leken eller som svar på motståndarnas sweeps, tror jag att Faith's Reward har en framtid inom formatet.

Mindclaw Shaman
Hur fantastisk är Mindclaw Shaman? Att använda en motståndares spells emot honom har alltid varit bland det roligaste (och jävligaste) man kan göra i EDH, och nu får vi det plötsligt som etb-effekt på en gubbe. Om Nicol Bolas fortsätter med att ha sådana medhjälpare så får han gärna vara omslagspojke för nästa grundset också!

Staff of Nin
Hej då, Urza's Blueprints! Hej då, Angelheart Vial! Tortyrmästarinnan Nin återfinns inte i M13, men väl hennes stav. Staff of Nin är en kortdragare för de färger som verkligen behöver det. Sedan behöver vi ju inte spekulera i vad Nin egentligen tänker göra med sitt redskap...


Omniscience
Vi avrundar med Omniscience, ett kort man säkert kan göra ett ton brutna saker med. I nuläget är jag inte säker på exakt vad, men jag har en känsla av att jag kommer genomlida åtminstone en framtida förlust mot detta djävulskap.

Nu är tiden kommen att återvända till arbete, Arkham City och livet som familjefar. På återseende!

lördag 23 juni 2012

Har en baby affinity för Magic?


Vi hade precis kommit hem från barnabördshuset med en nykläckt kobold och favorithobbyn gjorde sig direkt påmind. Jag hade fått en hel hög brev fulla med kort och i inkorgen fanns ett långt mail från illustratören Terese Nielsen. Ungefär då slog det mig: kan man vara både magicspelare och småbarnsförälder?

Jag har nu spenderat ca en vecka hemma och jag kan glatt konstatera att det fungerar alldeles utmärkt. Jag har haft gott om tid att vara pappa, samtidigt som jag hunnit spela lite EDH, följa alla M13 spoilers, skriva en artikel till SvenskaMagic och blogga om spelet.
Sedan ska det förstås erkännas att det underlättar om man, som jag, lever i en relation med en annan magicspelare (ja, jag är oändligt tacksam).

Min intervju med Terese Nielsen hittar du för övrigt här.

tisdag 19 juni 2012

100 kort som rockar i EDH, 75-51

Vi ska strax fortsätta listan med placeringarna 75-51, men först vill jag göra något som missades förra gången, nämligen att förklara vad som gör att ett kort passar i EDH.
Precis som i alla andra multiplayerformat är vi givetvis ute efter kortekonomi, engelska "value". En mot en är för det mesta inte tillräckligt bra. Därför väljer vi Wrath of God framför Terminate, Dismiss framför Counterspell, osv.
EDH är också ett highlanderformat ("there can only be one"), och vi får bara ha ett kort av varje i leken. Av denna anledning är flexibilitet hos korten mycket värdefullt, och alla kort som låter en välja står högt i kurs. Charms, Command-cykeln från Lorwyn, Bramblecrush - allt sådant är bra.
Slutligen letar vi också efter extremt kraftfulla kort. Eftersom man har gott om tid på sig är hög manakostnad inget problem, och man kan helt enkelt kosta på sig att spela de där dyra, matchavgörande korten. Till denna kategori hör kort som Akroma's Memorial, några av ultimatumen från Shards of Alara, osv.

Jag vill också passa på att inflika att inga av de nya korten från Commander-lekarna kommer att förekomma på denna lista. Dessa kort är trots allt utvecklade för att vara bra i EDH, så det känns lite poänglöst att ta upp dem.
Med det sagt - nu kör vi!

75. Zoetic Cavern (Future Sight, Uncommon)
Jaha, nu tror väl de flesta av er läsare att jag mist förståndet, men så är inte fallet! Zoetic Cavern är riktigt bra av ett antal anledningar. Till att börja med finns det trots allt vissa morph-kort man kan tänkas vilja spela i EDH - vi har Voidmage Prodigy, röda Akroma, Bane of the Living, osv. Chansen är dock överhängande att du bara har en morph i leken, och det är där Zoetic Cavern kommer in. Om motståndarna kan din lek så vill du ju inte att de ska veta vad du just spelat ut varenda gång du morphar, eller hur? Grottan är ett land, och kan därmed lätt ersätta ett basicland utan att behöva ta upp en värdefull kortplats. Just eftersom den är ett land kan den också användas som semiramp (du morphar upp och lägger ytterligare ett land från handen).

74. Naya Charm (Shards of Alara, Uncommon)
Välj mellan bolt i gubbe, Regrowth eller semi-Fog. Tre användbara effekter och en av de bästa charms i formatet.

73. Hex (Ravnica, Rare)
Hex är en väldigt inflexibel spell (det är långt ifrån alltid man har tillräckligt många targets), men att byta ett kort mot sex är helt enkelt tillräckligt bra för att ge denna sorcery en plats på listan. Spelets lökigaste flavortext, för övrigt!

72. Geth's Grimoire (Darksteel, Uncommon)
En stabil kortmotor som har potentialen att vinna matcher. Om du kombinerar Geth's Grimoire med sådant som tvingar alla dina motståndare att slänga kort (Rix Maadi, Unnerve, Liliana's Specter, osv) blir den nämligen totalt vansinnig.

71. Thunder Dragon (Starter 1999, Rare)
Fram till den reprintades i From the Vault: Dragons och senare Duel Decks: Knights vs Dragons, var denna drake så ovanlig att knappt ens någon kände till den. Emellertid gjorde Wizards oss en väldigt stor tjänst, då Thunder Dragon har en fantastisk etb-effekt. Tre i skada till alla landgående varelser brukar kunna rensa upp på bordet ganska ordentligt, och vad är sju mana med alla sätt det finns att fuska ut stora drakar?

70. Orim's Thunder (Apocalypse, Common)
EDH-spelaren betalar gärna två mana extra för sin Disenchant om han får ett removal på köpet. Som finast när man kan spela den i typ Akroma's Memorial eller Legacy Weapon och skjuta ner någons general!

69. Nicol Bolas, Planeswalker (Conflux, Mythic Rare)
Nicol Bolas utmärker sig som den mest extrema av de planeswalkers vi sett såhär långt. Med hög manakostnad och kraftfulla förmågor är han som klippt och skuren för EDH. Om du kan försvara Nicol Bananas några rundor har du troligtvis vunnit matchen.

68. Profane Command (Lorwyn, Rare)
Fear eller finisher? Removal eller reanimation? Välj mellan fyra riktigt användbara effekter! Att det dessutom är en x-spell passar svart alldeles utmärkt, då man gärna spelar Cabal Coffers, Crypt of Agadeem och andra kort som genererar en busslast med mana.

67. Yavimaya Elder (Urza's Destiny, Common)
Sedan släppet av Duel Decks: Phyrexia vs The Coaltion slipper vi den anskrämliga gamla illustrationen (en dement Sokrates på grönbete, någon?) och Yavimaya Elder är plötsligt ett kort man vill spela med. "En grön Ancestral", var det någon som sa en gång. En grov överdrift förstås, men det går inte att förneka att denna druid är riktigt bra. Bästa fecthkillen efter Primeval Titan!

66. Archaeomancer (Magic 2013, Common)
Ett kort från ett kommande set! WOAH, mindblowing, eller hur? Kan jag se in i framtiden som Ixidor? Inte mycket... Däremot hade jag reserverat denna plats för Izzet Chronarch, och Archaeomancer är ett kort som på alla sätt och vis är bättre. -1 ett på power ger oss en varelse som fortfarande är wizard, men 1 billigare och som dessutom är monofärgad. Ja, tack!
Jag kanske borde inflika att det är jättebra att plocka en instant eller sorcery från graven, speciellt som etb-effekt på en varelse.



65. Exotic Orchard (Conflux, Rare)
Denna inverterade Reflecting Pool fungerar i praktiken nästan alltid som ett extra Command Tower. Ett av de bästa femfärgsländerna i formatet.

64. Loaming Shaman (Dissension, Rare)
Att återanvända kort och på andra sätt trixa med graveyards är otroligt vanligt i EDH. Detta skapar ett behov av att kunna få bort gravhögar ibland. Bojuka Bog och Relic of Progenitus är två kort man ser ofta i formatet, men Loaming Shaman är ett bra alternativ. Denna kentaur har fördelen av att vara en varelse, vilket bland annat gör att man kan hämta honom med Survival of the Fittest, Green Sun's Zenith, osv, samt spela ut honom många gånger på ett otal olika sätt. Han är också mer effektiv än exempelvis Withered Wretch eftersom han tar flera kort (upp till hela graveyarden) på en gång.

63. Mulldrifter (Lorwyn, Common)
"Det här kortet är bara så orättvist", sa Björn "Sajkobeer" Bergenfeldt en gång, och han har rätt - Mulldrifter är ganska orättvis. Man får alltså antingen Divination eller en 2/2 flygare plus Divination. Vi har både flexibilitet och kortekonomi, två högt värderade egenskaper i EDH. Blinka Mulldrifter för verklig galenskap!

62. Increasing Ambition (Dark Ascension, Rare)
Från början placerade jag detta kort i samma fack som exempelvis Diabolic Tutor och Beseech the Queen - relativt dåliga tutors som ändå fungerar. Några från spelgänget valde dock att köra Increasing Ambition, och det dröjde inte länge innan jag förstod att kortet kan vara riktigt starkt. I lategame är det nämligen otroligt kraftfullt att kunna leta två valfria kort, även om det kostar nio mana.

61.Titanic Ultimatum (Shards of Alara, Rare)
En slags Overrun på steroider som förvandlar alla dina killar till Hulken. Givetvis är Titanic Ultimatum ett otroligt kraftfullt kort - problemet är att det nästan är för kraftfullt. Om du spelar ultimatumet och misslyckas med att döda dina motståndare så sitter du ofta i en väldigt dålig position. Du har fått massvis med liv, men plötsligt får du ett antal sura och hämndlystna spelare emot dig. Spela i rätt läge, inte vid första bästa tillfälle!

60. Deserted Temple (Odyssey, Rare)
När man har tappat ett land som kan producera massvis med mana, säg Cabal Coffers eller Gaea's Cradle, är det förstås trevligt att kunna untappa och använda det igen. Deserted Temple fungerar också mycket bra med länder som har fuskiga förmågor, till exempel Desolate Lighthouse eller Wirewood Lodge.

59. Crystal Ball (Magic 2011, Uncommon)
Alla riktiga magiker behöver väl en kristallkula? Nja, kanske inte. Detta är i alla fall ett slags lådbudgetalternativ till Sensei's Divining Top. Att scrya 2 varje runda är riktigt bra, och Crystal Ball kan egentligen spelas i vilken lek som helst.


58. Eternal Dragon (Scourge, Rare)
Detta kort spelas oftast som ett landsök för två mana som låter dig hämta ett dubbelland, men det finns fler fördelar. För det första ska vi inte glömma bort att Eternal Dragon faktiskt är en 5/5 flying. Detta är kanske inte superimponerande med formatets mått mätt, men det är ändå klart stabilt. För det andra - och kanske viktigast - kan du få tillbaka kortet från graven, vilket är extremt påpassligt i vissa lägen!

57. Dismiss (Tempest, Uncommon)
Counterspell är egentligen inget vidare i EDH, men en Counterspell som för två mana extra låter dig dra ett kort är riktigt bra. En av mina favoritkontringar överhuvudtaget.

56. Rhystic Study (Prophecy, Common)
I likhet med exempelvis Elemental Augury hör Rhystic Study hemma i kategorin "irriterande enchantments". Från början kommer dina motståndare pliktskyldigt att betala den där extra manan för sina spells, men efter ett kommer de nästan garanterat att tröttna, och det är då det verkligt roliga börjar. Rhystic Study är inte heller lika påtagligt bruten som exempelvis Consecrated Sphinx, vilket egentligen är ett plus eftersom man slipper att folk gaddar ihop sig mot en.
För övrigt är resten av rhystic-cykeln totalt värdelös.

55. Bad River (Mirage, Uncommon)
Representerar här hela cykeln av fetchländer från Mirage. Dessa länder är förstås sämre än de "riktiga" fetchländerna från Onslaught och Zendikar, men tro mig - skillnaden är ytterst marginell. EDH är ett långsamt format och man har definitivt råd att vänta en runda. Spela Bad River & co och lägg dina pengar på något vettigare än dyra fetchländer!

54. Patriarch's Bidding (Onslaught, Rare)
Patriarken belönar den som byggt sin lek kring en viss varelsetyp, och straffar den som mest bara har en hög med brutna gubbar. Gott så. Auto-include i alla triballekar.

53. Acidic Slime (Magic 2010, Uncommon)
Det står verkligen "staple" skrivet över hela det här kortet, och det är väl sådär lagom originellt att inkludera det på listan. Dock gillar jag detta slem så pass mycket att jag inte kan låta bli att ge det en plats. En gubbe med deathtouch och inbyggd Creeping Mold är givetvis hur bra som helst.

52. Harrow (Tempest, Uncommon)
Man måste visserligen offra ett land, men det faktum att man får in två untappade länder direkt i spel (i instant speed!) gör detta till ett bättre kort än Kodama's Reach/Cultivate. Harrow är min favorit av alla rampspells i formatet. Kombinera med Flagstones of Trokair för extra skoj!

51. True Conviction (Scars of Mirrodin, Rare)
Om Rage Reflection är ett galet kort, vad är då detta? Double strike och lifelink till hela ditt lag är precis så sjukt som det låter. Det gäller dock att ha lite is i magen, True Conviction är nämligen precis ett sådant kort som kan få ens motståndare att gadda ihop sig. Player discretion is advised!

Nästa gång fortsätter vi med plats 50-26, och det är då vi börjar komma in på de verkligt brutna korten. På återseende!