söndag 19 augusti 2012

Politiskt självmord

Alla som spelat multiplayer vet att diplomati är en viktig del av spelet. Hur viktigt det är varierar förstås från spelgrupp till spelgrupp, men det finns ändå där som en självklar beståndsdel. Under loppet av en match ser vi hur allianser formas och bryts, det utväxlas löften och hot, allt medan de flesta spelare gör sitt bästa för att dölja sin verkliga styrka.
Det är med andra ord viktigt att agera politiskt, och ingen lek är mer politisk än group hug. Leken samlar goodwill genom att ge sina motståndare fördelar (extra kort, liv, etc), och framstår därför inte som ett hot. När matchen sedan närmat sig ett kritiskt skede, då kanske några spelare blivit eliminerade och så vidare, så vänder group hug och går för vinst.
Leken som beskrivs i detta inlägg är group hugs raka motsats. Möt min Heartless Hidetsugu EDH, en lek som är ungefär lika subtil som ett vulkanutbrott.


Något jag brukar prata mycket om i EDH-sammang är hotnivå, det vill säga hur hotfull en lek verkar för motståndarna. Denna lek har en extremt hög hotnivå. Spelar du Heartless Hidetsugu som general skickar du tydliga signaler till dina motståndare, du avser att döda dem alla så snabbt och skoningslöst som det överhuvudtaget är möjligt.
Detta är en slags aggressiv kontrollek, som strävar efter att hålla bordet så rent som möjligt fram till den kan bränna ihjäl sina fiender. Earthquake och dess likar kombinerar dessa båda syften, så därför har jag tryckt in så många sådana spells som möjligt i leken. Det finns också några kort som kombinerar bra med Hidetsugu själv, exempelvis Furnace of Rath (omedelbar död för alla som har jämnt liv), Curse of Bloodletting (Furnace för en motståndare) och Basilisk Collar (mängder med liv).
Nu är det dock dags att sluta dansa likt katten kring het gröt och visa er leken!

FIERY DOOM
General - Heartless Hidetsugu

Varelser (20)
1 Akroma, Angel of Fury
1 Anarchist
1 Ashling the Pilgrim
1 Charmbreaker Devils
1 Chartooth Cougar
1 Flametongue Kavu
1 Heartless Hidetsugu
1 Hoarding Dragon
1 Inferno Titan
1 Jaya Ballard, Task Mage
1 Jiwari, the Earth Aflame
1 Kumano, Master Yamabushi
1 Magmatic Force
1 Mana-Charged Dragon
1 Mindclaw Shaman
1 Obsidian Fireheart
1 Ryusei, the Falling Star
1 Scourge of Kher Ridges
1 Stuffy Doll
1 Thunder Dragon

Övriga spells (38)
1 Aftershock
1 Armillary Sphere
1 Basilisk Collar
1 Caged Sun
1 Comet Storm
1 Curse of Bloodletting
1 Devil's Play
1 Earthquake
1 Everflowing Chalice
1 Faithless Looting
1 Fault Line
1 Foriysian Totem
1 Furnace of Rath
1 Gauntlet of Power
1 Incendiary Command
1 Increasing Vengeance
1 Into the Core
1 Jokulhaups
1 Journeyer's Kite
1 Leyline of Punishment
1 Lightning Greaves
1 Magmaquake
1 Mana Geyser
1 Mass Mutiny
1 Molten Disaster
1 Nevinyrral's Disk
1 Past in Flames
1 Pyrohemia
1 Reforge the Soul
1 Rite of Ruin
1 Seething Song
1 Shattering Spree
1 Sol Ring
1 Staff of Nin
1 Starstorm
1 Stranglehold
1 Tormod's Crypt
1 Wild Ricochet

Planeswalkers (4)
1 Chandra, the Firebrand
1 Chandra Ablaze
1 Chandra Nalaar
1 Koth of the Hammer

Länder (38)
1 Buried Ruin
1 Darksteel Citadel
1 Dwarven Hold
1 Forgotten Cave
1 Hammerheim
1 Haunted Fengraf
1 Mercadian Bazaar
1 Shinka, the Bloodsoaked Keep
1 Shivan Gorge
1 Spinerock Knoll
1 Tectonic Edge
1 Thawing Glaciers
1 Valakut, the Molten Pinnacle
1 Zoetic Cavern
24 Mountain

Leken har en betydligt större chans att vinna om man lyckas få igenom Hidetsugus ability, men tyvärr är det långt ifrån alltid det händer. Folk är generellt sätt väldigt rädda om sina liv, och det är alltid någon rackare som sitter med ett removal på handen.
Plan b är att helt sonika bränna ihjäl alla, men det brukar gå ganska bra. Första gången jag spelade leken vann jag exempelvis genom att spela en kickad Comet Storm på 43 i samtliga motståndare (booyah!).

En ganska typisk starthand..
För att kunna komma igång ordentligt gäller det att träffa sina landdrops, och leken är ganska beroende av sin manaax. Det absolut bästa kortet i detta sammanhang är utan tvekan Mana Geyser, som brukar kunna generera helt perversa mängder mana, framför allt i kombination med Past in Flames eller Increasing Vengeance.

Jag törs inte svara på hur rolig leken är att möta, men den är i vilket fall väldigt kul att spela. Ska man kritisera den för något är det kanske att den är överdriven på gränsen till det fåniga, men EDH behöver den typen av lekar också!

Långt borta i Sokenzan klämtar klockorna för er alla...



måndag 13 augusti 2012

Femfärgat fuffens

OBS: Jag ber om ursäkt för den låga kvaliteten på bilderna i detta inlägg. Kameran var med Yvonne som skulle på Alice Cooper-konsert i Göteborg, så alla bilder är tagna med diverse smartphones.


Ett av de paket som blev över.

Onsdagen 8/8 var det dags för den första kubdraften sedan senaste uppdateringen. Ganska många spelare var upptagna med annat, men med förstärkning från bland annat nykomligen Dag "magicmaster88" Hansson, så hade vi ändå lyckats få ihop sex spelare. Utöver Dag och jag själv var det Niklas "Dr_Kranium" Johansson, Joakim "Binkabi" Heining, Johan "Norfin" Helgesson och Emil "edeenmango" Erlandsson. Niklas har vunnit samtliga kubdrafter då vi varit fulltaliga (ett imponerande facit), och Jocke är trots sin ringa erfarenhet en skicklig limited-spelare. Med andra ord hade vi ett ganska starkt startfält och folk såg riktigt taggade ut.

Vad ingen av de andra visste var att jag på förhand hade bestämt mig för att forcera 5-Color Control. Det händer väldigt sällan att jag forcerar en lek, men ingen har någonsin draftat femfärgat med kuben och jag ville försäkra mig om att kuben faktiskt stödjer det.
När man draftar 5CC handlar hela första paketet i princip om att picka så mycket manafix som möjligt. Draftandet började och i mitt första pack hittade jag Coalition Relic - en bra start! Jag lyckades också få en Eternal Witness som ett ganska tidigt pick, och snodde därför åt mig Momentary Blink när den passerade för andra gången (etb-effekter och blink har som bekant en tendens att vara bra ihop!).
Efter andra boostret hade jag en bra grund med en stabil manabas bestående av bland annat trefärgsländer, Gemstone Mine och Chrome Mox. Jag hade varelser med fina etb-effekter (Nekrataal, Mulldrifter) och Venser, blinkkungen själv. Jag hade även lyckats picka ett par bomber (Steel Hellkite, Frost Titan), samt en samling bra kontringar och removal.
Den uppenbara bristen inför det sista packet var avsaknaden av sweeps. Sweeps är en livsviktig del av 5CCs strategi, och jag kände en viss ångest inför att ha pickat hela tre manlands. Min oro visade sig dock vara obefogad. Som andra pick fick jag en Day of Judgment, och då jag redan hade Mystical Tutor började jag känna mig ganska lugn.
I slutändan fick jag ihop följande:

5CC

Varelser (8)
1 Birds of Paradise
1 Bone Shredder
1 Eternal Witness
1 Frost Titan
1 Mulldrifter
1 Nekrataal
1 Phyrexian Metamorph
1 Steel Hellkite

Övriga spells (14)
1 Chrome Mox
1 Coalition Relic
1 Compulsive Research
1 Counterspell
1 Day of Judgment
1 Dismiss
1 Edge of Autumn
1 Firespout
1 Momentary Blink
1 Mystical Tutor
1 Path to Exile
1 Prophetic Bolt
1 Terminate
1 Treachery

Planeswalkers (1)
1 Venser, the Sojourner

Länder (17)
1 Faerie Conclave
1 Gemstone Mine
1 Ghitu Encampment
1 Jungle Shrine
1 Savage Lands
1 Seaside Citadel
1 Treetop Village
1 Forest
4 Island
1 Mountain
2 Plains
2 Swamp

Sideboard (relevant)
1 Disenchant
1 Drogskol Reaver
1 Electrolyze
1 Ghost Quarter
1 Nicol Bolas, Planeswalker
1 Phyrexian Plaguelord
1 Sorin Markov
1 Tinker

En stabil lista avrundad av två av de bästa korten i kuben överhuvudtaget, Treachery och Phyrexian Metamorph! Jag hade även fått ihop ett ganska flexibelt sideboard, med bland annat Bolas och Sorin att plocka in mot långsamma lekar.
Tinker pickade jag redan under första packet i förhoppningen att kunna lägga vantarna på flertalet manaarftefakter, samt ett par feta artifact creatures, typ Wurmcoil Engine och Sphinx of the Steel Wind. I slutändan fick jag för få manaartefakter, och Steel Hellkite som ensam artefaktbomb. Tinker står alltså inte med som ett seriöst sideboardkort, utan snarare för att visa upp en misslyckad draftstrategi!

Lekens största svaghet är att den är svag tidigt i spelet, och därför sårbar för aggressiva öppningar från motståndaren. Detta hade kunnat avhjälpas en smula om jag lyckats picka Wall of Blossoms, dess vita motsvarighet, eller typ Wall of Denial, men jag såg inte till något av dessa kort under själva draftandet.

I vanlig ordning körde vi tre rundor swiss.

Omgång 1, vs Niklas Johansson
För kanske tredje draften i rad lottades jag mot Niklas i första omgången. En jobbig första motståndare, eftersom våra matcher nästan alltid blir väldigt jämna. Denna gång skulle inte bli ett undantag!
Niklas spelade BG aggro.

1:1
Både jag och Niklas manatorskade och fastnade på två länder, och Niklas blev tvungen att discarda Hornet Queen. Jag var först med att dra mitt tredje land, och spelade Coalition Relic och Birds of Paradise. Rundan därpå drog jag Edge of Autumn och kunde komma igång ordentligt.
Niklas fick också fart på manan och gjorde upprepade försök att få igång sin offensiv. Jag hade dock svar på allt han gjorde. När han spelade Necromancy i Hornet Queen kunde jag rundan därpå spela Phyrexian Metamorph och få min egen drottning, och sådär fortsatte det. Vid ett tillfälle kunde jag svara med Prophetic Bolt när Niklas skulle spela Rancor på en Call of the Herd-producerad elefant. Otroligt tillfredsställande!
Niklas gjorde också två grava (och för honom sällsynta!) spelfel. Först spelade han Slaughter Pact i min Frost Titan med bara ett land untappat, sedan spelade han ut Shriekmaw med avsikten att döda Phyrexian Metamorph. Terror fungerar som bekant inte speciellt bra mot artifact creatures och Niklas var tvungen att istället döda min BoP. Ingen höjdare!
Frost Titan gick hela vägen. 1-0 till mig.

Niklas under vår gastkramande andra duell.
1:2
Jag fick en stabil giv med bland annat Mystical Tutor and Eternal Witness. Niklas spelade ut Stable Fag runda tre - jag svarade direkt med att hämta Day of Judgment med Mystical. Min förhoppning var att Niklas skulle känna sig pressad och tvinga fram DoJ genom att spela en till gubbe.
Niklas spelade dock ingen andra varelse, utan var fullt nöjd med att hulla mig med sin Stable Fag. Jag drog dock en Firespout som jag resolvade direkt. Niklas spelade då ut ett gäng andra killar som jag dödade med DoJ. Jag utnyttjade andrummet för att spela ut någon etb-kille och Venser, men Niklas hade tyvärr svar på Venser och dödade honom på sin tur med Bramblecrush.
Niklas gick sedan in i överljusfart och hade plötsligt både Spiritmonger och Rampaging Baloths på brädet. Vid det här laget började vi närma oss time och vi hade fått en åskådarskara som livligt kommenterade allt som hände. Jag tittade på min hand och insåg att min enda chans var att döda hela Niklas lag på en och samma runda. Jag spelade Eternal Witness och hämtade tillbaka DoJ, därefter Momentary Blink i vittnet och hämtade Terminate. Detta omständiga play var helt nödvändigt då det inte bara räckte med att sweepa, utan jag var även tvungen att hindra den eländiga mongern från att regenerera. Vid denna tidpunkt insåg jag dock att jag hade en mana för lite för att spela båda mina spells. Bittert!
Fullt medveten om att vi aldrig skulle hinna den avgörande duellen var det ändå som återstod för mig att scoopa och tacka Niklas för ännu en djävulskt intensiv match. 1-1.

Omgång 2, vs Emil Erlandsson
Andra omgången mötte jag Emil, som är en del av vårt sköna EDH-gäng. Emil spelade en relativt typisk UG, en av de starkaste arketyperna i kuben.

2:1
Jag manatorskade återigen, och blev tvungen att vidta radikala åtgärder (läs: spela Path to Exile i min egen gubbe). Sedan återhämtade jag mig, men jag lyckades liksom aldrig komma in i matchen, och Emil tycktes ha svar på det mesta jag gjorde. När jag till slut fick en Invisible Stalker med Elephant Guide mot mig så hade jag inga svar. 0-1.

2:2
Emils lek var ganska slö, så inför andra duellen brädade jag in Bolas.
Jag kunde koppla kontroll tidigt, och nu var det Emil som satt där utan att kunna göra speciellt mycket. Så fort jag nådde åtta mana spelade jag Bolas. Emil spelade dock Temporal Spring (för övrigt en fantastisk användning av ett fantastiskt kort!) i Bolas följande runda, och jag lät bli att spela ut gammaldraken igen. Istället fick jag igång kombon Venser och Nekrataal, och Emil hade inget att sätta emot när Frost Titan kom ett par rundor senare. 1-1.

2:3
Andra duellen hade dragit ut på tiden och vi hade verkligen ont om tid inför tredje. Även denna gång kopplade jag kontroll, men 5CC är dålig på att vinna snabbt och jag kunde inte avsluta min motståndare innan den sista av de där fem förhatliga rundorna tog slut. Matchen förblev oavgjord.

Omgång 3, vs Johan Helgesson
Sista omgången mötte jag Johan, som har varit med och draftat och spelat EDH sedan M10, och sålunda är relativt gammal i gamet. Johan spelade RW aggro, en av mina absolut sämsta matchups.

3:1
Första duellen körde Johan över mig fullständigt. Han spottade ut varelser och dödade de få killar jag hann spela ut. Hell's Thunder avslutade denna regelrätta utklassning. 0-1.

3:2
Tack och lov fick Johan en långsammare start, och gav mig de där första händelselösa rundorna som jag verkligen ville ha.
Runda tre kom Tuktuk och runda därpå Angelic Destiny (Goblin Angel!). Jag satt dock med Treachery och snodde åt mig den flygande 5/5:an, och Johan tvingades till att spela Oblivion Ring. Tre av hans och ett av mina är den typen av byten kontroll gillar, och jag kopplade därefter greppet och matchen.
Steel Hellkite avslutade jobbet. 1-1.

Ståldraken, sista omgångens stjärna!

3:3
Jag minns inte mycket av den avgörande duellen, men min lek presterade i alla fall bättre än den någonsin hade gjort. I slutändan satt jag med två Steel Hellkite, och även om Johan hade en Oblivion Stone hade han inte mana till att båda spela och spränga den under samma runda. Drakarna åt upp honom. 2-1 till mig.

Mina två oavgjorda matcher och enda vinst var otroligt nog tillräckligt för att ge mig andra platsen bakom Jocke, vars Isochron Scepter skänkt honom tre raka vinster. Jag plockade en foilad Dungeon Geists ur vår prispool, och kunde konstatera att kuben har utmärkt stöd för femfärgat.

lördag 11 augusti 2012

Julafton andra november

Såhär kände jag mig när jag såg gårdagens Arcana:


Det blir alltså julafton redan andra november i år! Commander's Arsenal verkar vara den perfekta produkten för den verkligt hängivna EDH-spelaren. Innan jag säger någonting mer måste jag bara få detta ur mig:
Sylvan Library. Syl-van Li-bra-ry.

Vissa bittra gammalrävar kommer säkerligen att gnälla precis som de gör över alla roliga reprints, men för mig, som verkligen suktat efter en svartkantad engelsk Sylvan Library en längre tid, är detta guld värt! Må så vara att den nya illustrationen inte är lika abstrakt och konstnärlig, den är i vilket fall minst lika stämningsfull.

Enligt EDH-formatets hemsida får vi också ett antal legender som inte tidigare varit tillgängliga i foil. En av dessa är Mimeoplasmen, så vi kan förutsätta att det rör sig om generalerna från Commander-lekarna. Kaalia of the Vast (tillsammans med Mimeoplasmen) är den mest populära generalen från Commander-utgåvan, så om Gud vill får jag min favoritgeneral i foil!

Utöver detta hoppas jag på Control Magic, som intressant nog finns med ny illustration i senaste installationen av Duels of the Planeswalkers. Kommer den inte i Izzet vs Golgari så kanske det kan bli verklighet i Commander's Arsenal?

Nämnde jag att vi dessutom bjuds på en livräknare som går upp till 99 och läckra plastfickor? Om Return to Ravnica mot förmodan skulle bli en besvikelse har Commander's Arsenal all potential att bli årets magicprodukt!

måndag 6 augusti 2012

Kuben - Den första officiella uppdateringen


Det är verkligen ingen slump att den kompletta listan för min kub dykt upp på Casualhörnan (se sidmenyn). Detta är det första inlägget av många om världens roligaste draftformat!

Kuben har genomgått en hel del förändringar på sistone och den har nu uppdaterats med hela 26 kort. Dock har bara 21 kort blivit utbytta, jag har nämligen utökat kuben från 400 till 405 kort. Det kändes på något sätt mer logiskt att ha 21 kompletta boosters, snarare än 20 boosters och tio kort.

Detta inlägg är verkligen inte bara till för de närmast berörda, utan läses med fördel av alla som är intresserade av formatet. Min förhoppning är att kunna bidra med en del insyn i hur man kan resonera när man konstruerar och uppdaterar sin kub!

***

Avacyn Restored
Innistrad-blocket har varit hälsosamt för kuben, och Avacyn Restored är verkligen inget undantag. För övrigt hade jag gärna haft med Bonfire of the Damned, men tyvärr överskrider den kubens budget!

In: Silverblade Paladin
Ut: Paladin en-Vec
Ärligt talat har jag varit skeptisk mot soulbond från första stund. Visst, soulbond ger en stor fördel om man kan hålla båda varelserna vid liv, men de allra flesta soulbond-killar dör på i stort sett vilket removal som helst. Dessutom tenderar de att vara väldigt icke-imponerande i sig själva, det är i princip en bunt Gray Ogres och Durkwood Boars.
Samtidigt är det ett jädra tjat om förmågans förträfflighet - speciellt i kub - och jag har bestämt mig för att testa några soulbond-killar i kuben. Silverblade Paladin verkar vara en av de absolut starkaste varelserna med soulbond, så han får ersätta Paladin en-Vec, vilket var den enda vita gubben med cmc 3 jag kunde tänka mig att avvara.

In: Restoration Angel
Ut: Glimmerpoint Stag
Att blinka saker i sorcery speed är användbart, att göra det i instant speed vinner matcher. I mitt tycke är Restoration Angel det bästa kortet i hela Avacyn Restored. Även om jag gillar Glimmerpoint Stag har den alltid varit något snäpp för dålig för kuben. Ängeln gör samma sak fast bättre, så bytet blev naturligt.

In: Fettergeist
Ut: Pestermite
På sistone har jag gått in för att göra blått lite mer aggro, och då sitter det förstås fint med en extra Serendib Efreet! Pestermite har haft en tendens att gång på gång hamna i folks sideboard - ett tydligt tecken på att kortet ska ut.

In: Tandem Lookout
Ut: Neurok Commando
Ännu en soulbond-kille. Som tidigare framgått är jag inte speciellt förtjust i chansningen det innebär att spela med soulbondare. När denna chansning dock innebär att man kan dra upp till tre kort per runda så är det helt klart värt det!
Här byter jag en Ophidian mot en annan, Lookout in - Neurok Commando ut!

In: Demonic Taskmaster
Ut: Inget, +1 svart kort.
Konceptet med snabba, elaka gubbar med stora nackdelar är bara så svart, så rätt. Taskmaster känns dessutom snudd på obligatorisk när man redan har Dark Ritual i kuben.

In: Wolfir Avenger
Ut: Pouncing Jaguar
Jag är medveten om att jag tjatar om flash, men vad kan jag säga? Det är en fantastisk förmåga! Snälla varulvar må vara ett löjeväckande koncept, men naturligtvis kan jag inte säga nej till en Trained Armodon med både flash och regenerate.
Pouncing Jaguar var ett riktigt imponerande kort på sin tid, men den står sig helt enkelt inte speciellt bra längre. Jag vill dessutom att varelserna för en grön mana huvudsakligen ska vara manakillar (Wild Nacatl finns fortfarande med för att gynna Naya/Zoo).

In: Wolfir Silverheart
Ut: Ambush Viper
Wolfir Silverheart slår mig som den starkaste av alla soulbond-varelser. Han ger en väldigt mäktig bonus och är nästintill omöjlig att döda med bränn (känns som att det kommer krävas tyngre removal som plogar, etc).
Ambush Viper är ett roligt kort, men egentligen är den bara ett dåligt removal (typ "destroy target attacking creature"). Dessutom har kuben ändå ett kort med en liknande funktion, nämligen Briarhorn - som inte bara är mer flexibel, utan även överlag bättre.

In: Sigarda, Host of Herons
Ut: Sigil Blessing
Jag har spelat en del med Sigarda i EDH, och låt mig säga såhär: bruden är helt vild! Det är inte mycket som stoppar den här tjejen, typ sweeps, kontringar och en viss liten uggla (se nedan), men det behövs några sådana "ostoppbara" varelser i en kub.
Om Giant Growth är för dålig för kuben verkar det dumt att ha med ett kort som i de allra flesta lägen är sämre än GG. Hej då, Sigil Blessing!

In: Alchemist's Refuge
Ut: Ancient Ziggurat
Flash, ok? Vid det här laget antar jag att inte behöver säga mer!
Zigguraten är ett trevligt (och snyggt!) kort, men ärligt talat har den känts undermålig en längre tid nu.

Planechase 2012
Till skillnad från första utgåvan av Planechase så innehöll Planechase 2012 ett antal helt nya kort -och vilka kort det var sen! Det var mest EDH-godis, det medges, men ett par kort lämpar sig utmärkt för kub.

In: Illusory Angel
Ut: Scroll Thief
Lagom till jag bestämmer mig för att göra blått mer aggressivt så trycker alltså Wizards en av de bästa blå aggrovarelserna någonsin! Huruvida Illusory Angel är bu eller bä kommer säkert att debatteras ett tag framöver, men jag är redan övertygad. Det var aldrig några problem att spela runt Serra Avengers nackdel, och det kommer inte att vara det med denna ängel heller. Att runda två spela sitt andra land, Chrome Mox och sen Illusory Angel verkar ju dessutom ganska bra! Nämnde jag att den är boltsäker?
Ännu en Ophidian åker ut, i det här fallet Scroll Thief. Anar jag ett mönster här?


In: Baleful Strix
Ut: Agony Warp
Det är en 1/1:a flygare med deathtouch som låter dig dra ett kort och den kostar två mana? Vissa kort har en förmåga att få en att gnugga sig i ögonen och undra om man verkligen läst rätt - kortet kan liksom inte göra så mycket och kosta så lite.Vampire Nighthawk är ett sådant kort, Baleful Strix likaså.
Agony Warp kan inte tävla mot ugglan på samma manakostnad. Adjö!

Magic 2013
Wizards la onekligen ribban högt med Magic 2010, men jag tycker att de efterföljande grundseten har hållit stilen.
Notera att Thundermaw Hellkite och Sublime Archangel ska in så fort de gått ner lite i pris!

In: Magmaquake
Ut: Earthquake
Det stora problemet med Earthquake i kuben har varit att lekarna som vill spela den är lekarna som inte har råd att göra skada i sig själva. Magmaquake fixar det problemet och är dessutom en instant!

In: Searing Spear
Ut: Volcanic Hammer
Jag är nog en av få som inte blev besviken när jag såg Searing Spear. Visst, om man spelar standard känns det säkert bittert att först se Lightning Bolt ersättas med Incinerate, varpå Incinerate byts ut mot ett ännu sämre kort. Som kubspelare ser jag det dock inte så. Jag ser ett kort som är bättre än Volcanic Hammer.

In: Thragtusk
Ut: Ant Queen
På sistone har jag velat få in fler tunga gröna varelser med cmc 5 i kuben, och när jag säger "tunga" så menar jag bomber, riktiga fetton. Hittills har Thornling varit ganska ensam, men nu har den inte bara fått sällskap av ovan nämnda Wolfir Silverheart, utan även Thragtusk!
Thragtusk är ett av de där fantastiska korten som ger dig fördelar även om din motståndare har svar på den. Får den smaka Doom Blade eller dylikt direkt, tja, då har du åtminstone fått fem liv och en beast token. Det är mer än vad man kan säga om Ant Queen, som du måste untappa med för att kunna få ut något av. Lite synd, jag gillar myrdrottningen, men hon har i alla fall fått ett nytt hem i min tidigare omnämnda Thromok EDH.

In: Hellion Crucible
Ut: Barbarian Ring
På tal om hellions så har vi också Hellion Crucible, en slags röd variant av coola Gargoyle Castle. Jag är lite osäker beträffande detta kort, men det ser starkt ut. Barbarian Ring har mest bara varit överflödig, så Crucible får vara med på prov!

Övriga ändringar
Till sist har vi de nya gamla korten! ;) Bland annat kan man märka att jag tagit intryck av vårens Time Spiral-drafter.

In: Enlightened Tutor
Ut: Righteousness
Tyvärr har jag inte kunnat göra plats för Stoneforge Mystic i kuben, men nu finns det åtminstone ett sätt att hämta sina grymma equipments (eller varför inte Phyrexian Arena, Oblivion Ring, osv)! Enlightened Tutor har varit påtänkt en längre tid, men tidigare har jag helt enkelt inte haft en att avvara.
Detta var dock ett otroligt svårt byte att göra, då Righteousness varit ett av mina favoritkort ända sedan jag började med spelet 1994. Vi snackar kortet som för en vit mana låter den ynkligaste 1/1:a blocka ihjäl i stort sett vad som helst. Kortet som blir helt bananas tillsammans med lifelink...
Den Righteousness som låg i kuben råkade dessutom vara den otroligt snygga versionen från 9th edition i foil!

In: Temporal Isolation
Ut: Inget, +1 vitt kort.
Jag nöjer mig med att säga att vitt behövde ytterligare ett stabilt removal.

In: Gideon Jura
Ut: Ajani Goldmane
Jag gillar verkligen Ajani, men ärligt talat är han mest av en EDH-planeswalker. Samtidigt ville jag stärka kontroll i kuben, och hade ingen lust att utöka antalet planeswalkers. Gideon in, Ajani ut.

In: Dungeon Geists
Ut: Deep-Sea Kraken
Att Deep-Sea Kraken skulle ut var redan bestämt, och jag lät spelgänget välja mellan Dungeon Geists, Venser, Shaper Savant och Archaeomancer som alternativ för ersättare. Det blev en väldigt jämn omröstning, och jag fick gå in som vågmästare. Jag kan inte säga med säkerhet att Nils Hamms vrålsnygga illustration inte påverkat mitt beslut, men oavsett är Dungeon Geists ett mycket bra kort!


In: Riftwing Cloudskate
Ut: Inget, +1 blått kort.
Både Man-o'-War och Aether Adept har gjort bra ifrån sig i kuben, så nu är det dags att ge chansen även till Riftwing Cloudskate.

In: Barter in Blood
Ut: Contagion
Det här bytet har varit på gång en längre tid. Ärligt talat är det som har hållit mig tillbaka Barter in Bloods otroligt fula originalillustration, men Avacyn Restored fixade det problemet!

In: Stigma Lasher
Ut: Ashling the Pilgrim
Jag gillar Ashling, men tyvärr är hon lite för långsam. Stigma Lasher däremot, känns som ett välkommet tillskott till de flesta röda lekar.

In: Sudden Shock
Ut: Inget, +1 rött kort.
Återigen känns en förklaring ganska överflödig. Att bränn och split second är en bra kombination är inte direkt avancerad matematik.

In: River Boa
Ut: Inget, +1 grönt kort.
Egentligen snudd på brottsligt att denna klassiker förbisetts tidigare, men nu är den i alla fall med.

In: Thrun, the Last Troll
Ut: Penumbra Spider
Jag behöver väl knappast tala om för någon hur bra Thrun är? Nu är bara frågan vad jag ska hitta på med min foilade Penumbra Spider och dess tillhörande handmålade spider token!

In: Boggart Ram-Gang
Ut: Giant Solifuge
RG hade för många kort med cmc 4, så det ligger inget mer avancerat bakom beslutet än att jag ville balansera manakurvan.

In: Spitemare
Ut: Double Cleave
Ännu en chansning. Spitemare är nämligen ett kort i samma kategori som Hellion Crucible - jag har en positiv magkänsla, men egentligen inga större belägg för det. Ska bli spännande att se om denna elaka märr håller måttet!

***

8/8, det vill säga nu på onsdag, är det dags för nästa kubdraft. Jag återvänder snart med rapportering därifrån!

fredag 27 juli 2012

Planar Chaos

Onsdagen 25/7 var det äntligen dags för den efterlängtade kvällen med Planechase EDH. Jag hade skaffat samtliga 40 planarkort från Planechase 2012, och i sista minuten fått tag på oversized-plastfickor från sidan http://www.moppskort.se/.
Vi var fyra spelare som samlats för en episk strid genom multiversum. Det var jag, gamla polaren Niklas "Dr_Kranium" Johansson, stamgästen Alex "makie91" Poon, och slivertämjaren Martin "volmerson" Volmerson, tillbaka efter en tids uppehåll.

Jag hade plockat sönder min Captain Sisay EDH (se "En typisk onsdagskväll") och hade därför kunnat uppgradera Thromok-leken (se "Hotet från underjorden") med bland annat Primeval Titan, Tooth and Nail och Garruk, Primal Hunter. För sakens skull hade jag även petat in Planechase-kortet Fractured Powerstone.

Min lek:

SAVAGE HUNGER
General - Thromok the Insatiable

Varelser (29)
1 Acidic Slime
1 Anger
1 Ant Queen
1 Beetleback Chief
1 Borderland Ranger
1 Brawn
1 Deadwood Treefolk
1 Dragon Broodmother
1 Dragonlair Spider
1 Emrakul's Hatcher
1 Eternal Witness
1 Fierce Empath
1 Hellkite Hatchling
1 Homura, Human Ascendant
1 Jade Mage
1 Kozilek's Predator
1 Mitotic Slime
1 Mycoloth
1 Predator Dragon
1 Preyseizer Dragon
1 Primeval Titan
1 Skullmulcher
1 Somberwald Sage
1 Thromok the Insatiable
1 Ulasht, the Hate Seed
1 Urabrask the Hidden
1 Viridian Emissary
1 Wort, the Raidmother
1 Yavimaya Elder


Övriga spells (30)
1 Awakening Zone
1 Beast Within
1 Boundless Realms
1 Bramblecrush
1 Comet Storm
1 Decimate
1 Fires of Yavimaya
1 Fling
1 Fractured Powerstone
1 Fungal Sprouting
1 Growth Spasm
1 Gruul Signet
1 Harmonize
1 In the Web of War
1 Kodama's Reach
1 Mage Slayer
1 Momentous Fall
1 Nevinyrral's Disk
1 Overwhelming Stampede
1 Parallel Lives
1 Primal Command
1 Relic of Progenitus
1 Ring of Kalonia
1 Ring of Valkas
1 Sol Ring
1 Soul's Fire
1 Soul's Majesty
1 Soul's Might
1 Tooth and Nail
1 Warstorm Surge


Planeswalkers (3)
1 Garruk, Primal Hunter
1 Garruk Wildspeaker
1 Sarkhan Vol


Länder (38)
1 Command Tower
1 Evolving Wilds
1 Fire-Lit Thicket
1 Forgotten Cave
1 Fungal Reaches
1 Gruul Turf
1 Kazandu Refuge
1 Kessig Wolf Run
1 Khalni Garden
1 Kher Keep
1 Mosswort Bridge
1 Mountain Valley
1 Raging Ravine
1 Rootbound Crag
1 Skarrg, the Rage Pits
1 Tectonic Edge
1 Temple of the False God
1 Terramorphic Expanse
1 Tranquil Thicket
11 Forest
8 Mountain
Martin spelade sin fruktade sliverlek, Niklas sin kaotiska femfärgslek och Alex en nyskapad lek med Animar, Soul of Elements som general (leklistor längst ner i inlägget).

Vi var redo att sätta igång! Jag blandade planarleken och vände upp vårt startplane, Akoum, Zendikar. Akoum har minimal inverkan på spelet så tidigt i en match, och de första rundorna såg ut ungefär som de brukar i EDH. Folk droppade länder och passade vidare. Undantaget var Martin, som fick en ganska snabb start med Heart Sliver runda två, följd av Gemhide Sliver och Kodama's Reach runda tre.

Längst till vänster, Portion Sliver och Pacifier Sliver...
Vi vandrade vidare till Aretopolis, där vi fick några liv var, och sedan bar det av till Gavony, Innistrad. Martin hade vid det här laget byggt upp ett ganska läskigt sliverlag, som nu dessutom hade vigilance. Varken jag, Niklas eller Alex tycktes kunna få stopp på de läskiga silverfiskarna, men någon rullade planartärningen och plötsligt var vi i New Phyrexia, destination Norn's Dominion. Inte en endaste fate counter lades ut innan Elesh tryckte på den stora röda knappen och aktiverade sin Oblivion Stone. Ett mäktigt dån skakade New Phyrexia i dess grundvalar, och bordet rensades från slivers.

Sedan började riktigt sjuka saker hända. Vi sprang in i fenomenet Spatial Merging och vandrade simultant till både Grove of the Dreampods och Kessig. Grove hämtade en förstoppad sfinx till Alex och jag pressades till att spela Beast Within. Någon försökte förvandla sitt lag till varulvar genom att slå kaos, men slog istället fram planeswalk-symbolen och vi reste vidare till Trail of the Mage-Rings.
Rebound till alla instants och sorceries! Martin fattade snabbt galoppen och spelade Harmonize, varpå jag kopierade honom i min tur och gjorde samma sak. Vid det här laget hade jag en ganska stark board position med Parallel Lives, Jade Mage och en 8/8 Predator Dragon. Min drake fick smaka Beast Within, men med Parallel Lives i spel fick jag åtminstone dubbla beast tokens.

Chaotic Aether och Hedron Fields, två kort som är skapligt bra ihop.
I Martins följande tur serverades världens läge till honom på silverfat. Fenomenet Chaotic Aether och sedan Hedron Fields of Agadeem. Detta innebar alltså att han hade fem chanser på sex varje gång han slog planartärningen att få en 7/7 eldrazi med annihilator 1. Martin lyckades dock bara slå kaos en ynka gång innan han högst ofrivilligt slog fram planeswalk-symbolen och vi hamnade på Takenuma, Kamigawa!

Niklas hade nu kommit igång, och hade bland annat en Magmatic Force som boltade ihjäl saker till höger och vänster, även om Takenuma gav ägarna kort i tröstpris. Det var dock inte allt Takenuma gjorde - planets effekt är nämligen ganska bra med devour.
Jag drog mängder med kort och kunde skruva upp volymen. Thromok gjorde entré och eftersom jag hade Urabrask i spel kunde jag anfalla Alex direkt. Alex Darksteel Colossus var tappad, och utan vettiga blockers var det lite han kunde göra mot min 27/27 general som hade trample via Brawn i min graveyard.

Efter Alex gruvliga slut stannade vi kvar på Takenuma ganska länge och matchen stod för ett tag och vägde. När jag till slut slog fram Kharasha Foothills var dock segern snart ett faktum. Jag fick in Preyseizer Dragon med åtta counters och kunde äntligen spela Fungal Sprouting som jag haft på handen under större delen av matchen. I combat kopierade Foothills hela mitt lag, och mina två Preyseizer brände mina motståndare till aska.

Vinnarlaget: Urabrask, Preyseizer och tolv saprolings.
Min nya lek hade vunnit sin absolut första match, men resten av gänget surade inte över det - vi var alla överens om att Planechase EDH rockar!

De andras lekar:

H.R. GIGER IMBA DECK! (spelare: Martin)
General - Sliver Overlord

Varelser (33)
1 Crystalline Sliver
1 Darkheart Sliver
1 Dormant Sliver
1 Essence Sliver
1 Firewake Sliver
1 Fury Sliver
1 Gemhide Sliver
1 Harmonic Sliver
1 Heart Sliver
1 Hibernation Sliver
1 Homing Sliver
1 Might Sliver
1 Muscle Sliver
1 Necrotic Sliver
1 Psionic Sliver
1 Pulmonic Sliver
1 Quick Sliver
1 Sedge Sliver
1 Shifting Sliver
1 Sinew Sliver
1 Sliver Legion
1 Sliver Overlord
1 Sliver Queen
1 Synapse Sliver
1 Toxin Sliver
1 Ward Sliver
1 Winged Sliver
1 Acidic Slime
1 Adaptive Automaton
1 Amoeboid Changeling
1 Birds of Paradise
1 Solemn Simulacrum
1 Vedalken Aethermage

Övriga spells (29)
1 Basilisk Collar
1 Beast Within
1 Coalition Relic
1 Darksteel Ingot
1 Day of Judgment
1 Disenchant
1 Distant Melody
1 Explosive Vegetation
1 Harmonize
1 Harrow
1 Heartstone
1 Kodama's Reach
1 Mirari's Wake
1 Mortify
1 Oblivion Ring
1 Overwhelming Stampede
1 Patriarch's Bidding
1 Pattern of Rebirth
1 Putrefy
1 Rampant Growth
1 Riptide Replicator
1 Sol Ring
1 Syphon Mind
1 Swiftfoot Boots
1 Training Grounds
1 Unburial Rites
1 Unnatural Selection
1 Urza's Incubator
1 Wrath of God

Länder (38)
1 Arcane Sanctum
1 Bojuka Bog
1 City of Brass
1 Command Tower
1 Crosis' Catacombs
1 Crumbling Necropolis
1 Darigaaz' Caldera
1 Dromar's Cavern
1 Evolving Wilds
1 Exotic Orchard
1 Forbidden Orchard
1 Gemstone Mine
1 Homeward Path
1 Jungle Shrine
1 Reflecting Pool
1 Rith's Grove
1 Savage Lands
1 Seaside Citadel
1 Temple of the False God
1 Terramorphic Expanse
1 Treva's Ruins
1 Vesuva
4 Forest
3 Island
3 Mountain
3 Plains
3 Swamp

ELEMENTAL DOMAINS (spelare: Niklas)
General - Horde of Notions

Varelser (28)
1 Anger
1 Animar, Soul of Elements
1 Bloom Tender
1 Brawn
1 Celestial Force
1 Cloudthresher
1 Deepfire Elemental
1 Dread
1 Fertilid
1 Filth
1 Flamekin Harbinger
1 Glory
1 Greenseeker
1 Guile
1 Horde of Notions
1 Hostility
1 Joiner Adept
1 Krosan Tusker
1 Magmatic Force
1 Mulldrifter
1 Scourge of Geier Reach
1 Shriekmaw
1 Spitebellows
1 Thicket Elemental
1 Valor
1 Vigor
1 Wonder
1 Yavimaya Elder


Övriga spells (30)
1 Allied Strategies
1 Armillary Sphere
1 Bant Charm
1 Call the Skybreaker
1 Ceta Sanctuary
1 Collective Restraint
1 Condemn
1 Conflux
1 Crop Rotation
1 Cultivate
1 Grixis Charm
1 Harrow
1 Hero’s Demise
1 Hull Breach
1 Kodama’s Reach
1 Legacy Weapon
1 Lightning Greaves
1 Mind Stone
1 Mortify
1 Naya Charm
1 Prismatic Omen
1 Rampant Growth
1 Search for Tomorrow
1 Shard Convergence
1 Slave of Bolas
1 Sol Ring
1 Spirit of Resistance
1 Supply // Demand
1 Tromp the Domains
1 Urza’s Rage

Planeswalkers (2)
1 Ajani Vengeant
1 Nicol Bolas, Planeswalker

Länder (40)
1 Ancient Ziggurat
1 Command Tower
1 Drifting Meadow
1 Evolving Wilds
1 Exotic Orchard
1 Mirrodin’s Core
1 Polluted Mire
1 Remote Isle
1 Riftstone Portal
1 Rupture Spire
1 Shimmering Grotto
1 Slippery Karst
1 Smoldering Crater
1 Temple of the False God
1 Terramorphic Expanse
1 Vivid Crag
1 Vivid Creek
1 Vivid Grove
1 Vivid Marsh
1 Vivid Meadow
5 Forest 
4 Island
4 Mountain
4 Plains
3 Swamp


COLOSSAL HORDES (spelare: Alex)
General - Animar, Soul of Elements
  
Varelser (31)
1 Acidic Slime
1 Anger
1 Animar, Soul of Elements
1 Artisan of Kozilek
1 Bloodfire Colossus
1 Brutalizer Exarch
1 Consecrated Sphinx
1 Craterhoof Behemoth
1 Darksteel Colossus
1 Deadwood Treefolk
1 Fierce Empath
1 Flamekin Harbinger
1 Hoard-Smelter Dragon
1 Inkwell Leviathan
1 Kozilek, Butcher of Truth
1 Liege of the Tangle
1 Maelstrom Wanderer
1 Mul Daya Channelers
1 Mulldrifter
1 Phyrexian Ingester
1 Phyrexian Metamorph
1 Primeval Titan
1 Riku of Two Reflections
1 Roil Elemental
1 Silklash Spider
1 Soul of the Harvest
1 Sphinx of Uthuun
1 Ulamog, the Infinite Gyre
1 Valley Rannet
1 Vigor
1 Void Stalker

Övriga spells (31)
1 Armillary Sphere
1 Beast Within
1 Blasphemous Act
1 Call the Skybreaker
1 Ceta Sanctuary
1 Chord of Calling
1 Cultivate
1 Darksteel Ingot
1 Dismiss
1 Explosive Vegetation
1 Fellwar Stone
1 Harrow
1 Hinder
1 Hull Breach
1 Into the Roil
1 Jace’s Ingenuity 
1 Incendiary Command
1 Lightning Greaves
1 Lurking Predators
1 Mage Slayer
1 Nevinyrral’s Disk
1 Primal Command
1 Red Sun’s Zenith
1 Relic of Progenitus
1 Sensei’s Divining Top
1 Sol Ring
1 Spell Crumple
1 Swiftfoot Boots
1 Sword of Fire and Ice
1 Sword of Light and Shadow
1 Tooth and Nail

Planeswalkers (1)
1 Sarkhan Vol

Länder (37)
1 Alchemist’s Refuge
1 Breeding Pool
1 Command Tower
1 Evolving Wilds
1 Eye of Ugin
1 Exotic Orchard
1 Fire-Lit Thicket
1 Forgotten Cave
1 Gruul Turf
1 Halimar Depths
1 Hellion Crucible
1 Hinterland Harbor
1 Izzet Boilerworks
1 Kessig Wolf Run
1 Lonely Sandbar
1 Misty Rainforest
1 Primal Beyond
1 Raging Ravine
1 Reliquary Tower
1 Scalding Tarn
1 Spinerock Knoll
1 Sulfur Falls
1 Tectonic Edge
1 Terramorphic Expanse
1 Tranquil Thicket
1 Wooded Foothills
1 Yavimaya Hollow
4 Forest
3 Island
3 Mountain

Vi spelade en andra match under kvällen, men den var så bananas att den knappt går att återge. Att bilden nedan föreställer min board position runda tre säger väl egentligen det mesta!

Ja, detta var min runda tre. Nej, det är inget skämt...
Våra favvoplanes vid kvällens slut:
Jag: Grove of the Dreampods
Martin: Orochi Colony
Niklas: Takenuma
Alex: Norn's Dominion

onsdag 25 juli 2012

Kuben online!

Min kub finns nu för allmän beskådan här på Casualhörnan! Listan kommer att fungera som referens för ett antal framtida artiklar, som kommer att publiceras med start någonstans mellan sensommar och höst.

Om du vill kommentera kuben går det utmärkt att göra det här!

lördag 14 juli 2012

Hotet från underjorden

I Planechase 2012 kom fem färska legender som samtliga lämpar sig riktigt väl som generaler. En av dessa tilltalade dock aggrospelaren i mig så pass mycket att det var omöjligt att värja sig. Mina damer och herrar, Thromok the Graboid!



Låt oss begrunda detta mastiga monster:
Thromok the Insatiable 3RG
Legendary Creature - Hellion (MR)
Devour X, where X is the number of creatures devoured this way (As this enters the battlefield, you may sacrifice any number of creatures. This creature enters the battlefield with X +1/+1 counters on it for each of those creatures.)
0/0
Bananas, eller hur? Jag visste att jag ville bygga en lek med Thromok som general, men hur skulle jag gå vidare? Det var några saker jag var säker på att jag ville ha:

  • Creature tokens - Tokens är som gjorda för att mata devour-killar med, så jag behövde ett antal bra kort som skapar tokens. Thromoks kompis Dragonlair Spider från "Primordial Hunger" verkade fantastisk, likaså Mycoloth och Dragon Broodmother - två varelser som kombinerar token-produktion och devour. Eldrazi spawn-korten brukar också komma väl till pass.
  • Sätt att exploatera Thromoks storlek - Har man en general med så (förmodat) hög power som Thromok vill man få ut det mesta av honom. Haste och trample är bra, så in med Anger och Brawn, med flera. Jag ville också hitta fler sätt att utnyttja Thromoks power. "Soul's"-korten från Alara-blocket har tjänat mig väl tidigare, så in med dem!
  • Kort från M13 - Det är alltid kul att försöka inkludera lite kort från senaste utgåvan, och M13 visade sig vara väldigt kompatibelt med just denna lekidé. Fungal Sprouting kombinerar till och med båda ovanstående kriterier, då den använder sig av Thromoks höga power för att skapa massvis med tokens!
Därtill hade jag beslutat att för omväxlings skull bygga en billig lek ("billig" definieras här som ett sammanlagt värde runt 500 kr eller mindre). Av denna anledning blev det ingen Doubling Season eller ens en Sol Ring (!).
Leken jag byggde ser ut såhär:
SAVAGE HUNGER
General - Thromok the Insatiable

Varelser (30)
1 Acidic Slime
1 Anger
1 Ant Queen
1 Beetleback Chief
1 Borderland Ranger
1 Brawn
1 Deadwood Treefolk
1 Dragon Broodmother
1 Dragonlair Spider
1 Emrakul's Hatcher
1 Fierce Empath
1 Hellkite Hatchling
1 Homura, Human Ascendant
1 Indrik Stomphowler
1 Jade Mage
1 Kozilek's Predator
1 Krenko, Mob Boss
1 Mitotic Slime
1 Mycoloth
1 Pelakka Wurm
1 Predator Dragon
1 Preyseizer Dragon
1 Skullmulcher
1 Somberwald Sage
1 Thromok the Insatiable
1 Ulasht, the Hate Seed
1 Urabrask the Hidden
1 Viridian Emissary
1 Wort, the Raidmother
1 Yavimaya Elder

Övriga spells (30)
1 Awakening Zone
1 Beast Within
1 Boundless Realms
1 Bramblecrush
1 Carnage Altar
1 Comet Storm
1 Decimate
1 Evolution Charm
1 Fires of Yavimaya
1 Firewild Borderpost
1 Fling
1 Fungal Sprouting
1 Growth Spasm
1 Gruul Signet
1 Harmonize
1 In the Web of War
1 Kodama's Reach
1 Mage Slayer
1 Momentous Fall
1 Nevinyrral's Disk
1 Overwhelming Stampede
1 Parallel Lives
1 Primal Command
1 Relic of Progenitus
1 Ring of Kalonia
1 Ring of Valkas
1 Soul's Fire
1 Soul's Majesty
1 Soul's Might
1 Warstorm Surge

 Planeswalkers (2)
1 Garruk Wildspeaker
1 Sarkhan Vol

Länder (38)
1 Command Tower
1 Evolving Wilds
1 Fire-Lit Thicket
1 Forgotten Cave
1 Fungal Reaches
1 Gruul Turf
1 Kazandu Refuge
1 Kessig Wolf Run
1 Khalni Garden
1 Kher Keep
1 Mosswort Bridge
1 Mountain Valley
1 Raging Ravine
1 Rootbound Crag
1 Skarrg, the Rage Pits
1 Tectonic Edge
1 Temple of the False God
1 Terramorphic Expanse
1 Tranquil Thicket
11 Forest
8 Mountain

Jag är riktigt nöjd!

Om drygt en vecka ska jag och mitt spelgäng lira Planechase EDH, vilket blir ett ypperligt elddop för min nya skapelse. Förhoppningsvis kommer Thromok att plöja fram genom multiversum likt en bindgalen baloth, allt medan mina motståndare står uppradade som ett enda långt smorgasbord. Jag önskar mina fiender lycka till - det blir en vild resa!