måndag 27 maj 2013

Red Deck Fails

Av förklarliga skäl väljer magicspelare ofta att skriva efter de vunnit något, men vad man däremot inte ser så ofta är en artikel av någon som förlorat. Här kommer det dock - en förlorares bekännelser.

Igår var det slutspel i Kalmars Modern-liga som pågått sedan mars. Jag spelade RDW med svart splash och gick 1-3. Oavsett om jag vann eller förlorade var det riktigt jämna matcher, vilket speglades av mitt resultat med 1-2, 1-2, 2-1, 1-2. Det var just den där sortens frustrerande förluster där man har segern inom räckhåll, men precis när man ska sätta in dödsstöten så vänder det och man förlorar istället.

Dock får jag skylla mig själv. Under vårens liga har jag enträget spelat RDW i olika versioner, men det har gått lika dåligt för samtliga. Jag började med monoröd, gick sedan över till vit splash med Boros Charm och Lightning Helix, och så till sist alltså Rakdos. Jag ville så gärna att leken skulle vara bra, men jag borde ha tänkt på Gunde Svans gamla visdomsord:


Okej, det var väl inte riktig så citatet gick, men däremot är det så att nästan vinna fortfarande är att förlora. Lärdomen jag tar med mig här är att alltid tänka på metat när jag väljer lek. Ni förstår, Kalmar-metat kryllar av Kitchen Finks i maindeck och därtill spelas det Borzhov Martyr och annat otäckt. Tanken var att 4 Skullcrack i main skulle kompensera för detta, men egentligen var det nog bara något jag intalade mig för att jag verkligen ville spela leken...

Ska vi kolla in min leklista från igår?

RAKDOS DECK WINS

Varelser (18)
4 Ash Zealot
2 Figure of Destiny
4 Goblin Guide
2 Grim Lavamancer
2 Keldon Marauders
4 Hellspark Elemental

Övriga spells (22)
2 Blightning
4 Bump in the Night
4 Lightning Bolt
1 Magma Jet
3 Rift Bolt
4 Searing Blaze
4 Skullcrack

Länder (22)
4 Arid Mesa
2 Blood Crypt
7 Mountain
4 Scalding Tarn
1 Swamp
2 Teetering Peaks

Sideboard
1 Blightning
1 Exava, Rakdos Blood Witch
1 Koth of the Hammer
2 Molten Rain
4 Pillar of Flame
3 Smash to Smithereens
3 Terminate

Detta är absolut ingen dålig lek. Den är stabil, lättspelad och fizzlade inte en enda gång under gårdagens turnering. Däremot är det en dålig lek i ett meta som vårt, och det borde jag såklart ha insett. Kill your darlings - spela en lek som inte förlorar om Finks får komma in i spel två gånger eller så fort någon resolvar Timely Reinforcements.
Det är klart att man ska spela en lek man gillar, men så länge det handlar om pengar bör man också se till att spela en lek som vinner. Förstapriset igår var 4 Misty Rainforest, vilket verkligen inte är fy skam, och då kan det ju vara bra att spela en lek som inte går 1-3 trots att den presterar.

Marcus "arako" Fröbergs min från vår match igår sammanfattar det hela ganska bra:


Taskigt läge, helt enkelt.

Om du spelar en lek som du verkligen gillar, men som förlorar trots att den fungerar så var smartare än jag. Analysera ditt meta och hitta på någonting nytt istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar