måndag 9 december 2013

CSS Invitational 2013

I lördags hölls CSS Invitational, en turnering där Kalmars tolv bästa spelare från det gångna året möttes för att spela Standard, Modern och draft. Varje format räknades som en separat swiss och det var alltså fullt möjligt att möta samma spelare flera gånger (något jag bittert skulle få erfara).

Fram till en FNM för ett par veckor sedan hade jag inte spelat Standard sedan 2002 eller något sådant. Jag hade varken orken att sätta mig in i metat eller ekonomin för att skaffa en dyrare lek. Mitt val blev därför att spela Heroic Red, den billigaste leken i formatet som fortfarande håller på tävlingsnivå. När leken flyter som den ska vinner den i princip mot allt som inte har Supreme Verdict eller Anger of the Gods.
Listan jag spelade på Invitational spelar Chainwalker över Ash Zealot för att få ut det mesta av Emissary.

HEROIC RED
Standard

Varelser (24)
4 Akroan Crusader
1 Arena Athlete
4 Burning-Tree Emissary
4 Foundry Street Denizen
3 Gore-House Chainwalker
4 Legion Loyalist
4 Rakdos Cackler

Övriga spells (19)
4 Dragon Mantle
3 Lightning Strike
4 Madcap Skills
4 Shock
4 Titan's Strength

Länder (17)
16 Mountain
1 Mutavault

Sideboard
1 Coordinated Assault
2 Electrickery
4 Firedrinker Satyr
3 Peak Eruption
2 Pithing Needle
3 Skullcrack

Jag slutade 2-1 i Standard efter vinster mot Johan "zathe922" Fröbergs RDW och Robin "Rawbean" Karlssons Selesnya Aggro, samt förlust mot Martin "GlueBall" Thernlunds Naya.

Robin Karlsson spelade Selesnya Aggro i Standard,
Sedan jag började med Modern hösten 2012 har jag spelat Soul Sisters i olika utföranden, och jag visste därför att mina motståndare skulle utgå från att jag spelade en sådan lek. Istället bestämde jag mig för att överraska och dyka upp med en Boros Aggro.
Det finns egentligen väldigt mycket att säga om denna lek, men jag nöjer mig med att understryka förekomsten av Theros-korten Soldier of the Pantheon och Chained to the Rocks. Soldier är säker från mycket av det removal som spelas i Modern och springer dessutom igenom många av formatets vanligaste varelser, som till exempel Deathrite Shaman och Kitchen Finks. Chained är bättre än Path i leken eftersom den inte sätter fram motståndaren en runda, något man absolut inte har råd med mot kombo och kontroll.

BOROS DECK WINS
Modern

Varelser (21)
3 Figure of Destiny
2 Goblin Bushwhacker
4 Goblin Guide
2 Grim Lavamancer
1 Isamaru, Hound of Konda
3 Ranger of Eos
4 Soldier of the Pantheon
2 Thalia, Guardian of Thraben

Övriga spells (15)
3 Chained to the Rocks
4 Lightning Bolt
4 Lightning Helix
2 Proclamation of Rebirth
1 Sword of Fire and Ice
1 Sword of War and Peace

Planeswalkers (2)
2 Ajani Vengeant

Länder (22)
4 Arid Mesa
2 Marsh Flats
2 Mountain
4 Plains
4 Sacred Foundry
2 Slayers’ Stronghold
4 Tectonic Edge

Sideboard
2 Blood Moon
2 Boros Charm
1 Chained to the Rocks
3 Combust
2 Forked Bolt
3 Rest in Peace
2 Wear // Tear

Modern var det format jag förväntade mig skulle gå bäst, men lite snöpligt slutade jag 1-2. Jag inledde med en förlust mot David "duddelutten" Calås UWR. Därefter förlorade jag näppeligen med 1-2 mot Thernlunds Twin (han hade 1 liv kvar i avgörande duellen) och vann till sist mot Fröbergs Scapeshift.

Förra årets mästare, den diaboliske Martin Therlund.
Jag överlevde cutten till åtta spelare och gick därmed vidare till sista tävlingsmomentet, tre rundor draft. Vår ditresta domare Mikael "maddog" Ristovski såg till att det blev en called draft, vilket påskyndade det hela och var väldigt tacksamt för alla trötta spelare.
Jag älskar Theros-limited, men med en genomgående hög nivå på spelarna blev det svårt att få ihop sina 23 playables. I slutändan hade jag en varelsetung, i mitt tycke ganska dålig lek.

UB
Booster Draft

Creatures (16)
3 Breaching Hippocamp
1 Burnished Hart
1 Cavern Lampad
1 Crackling Triton
1 Erebos's Emissary
1 Felhide Minotaur
1 Fleshmad Steed
1 Gray Merchant of Asphodel
1 Horizon Scholar
1 Keepsake Gorgon
1 Mogis's Marauder
2 Omenspeaker
1 Prescient Chimera

Övriga spells (7)
1 Annul
1 Dissolve
1 Divine Verdict
1 Lash of the Whip
1 Pharika's Cure
1 Triton Tactics
1 Voyage's End

Länder (17)
8 Island
1 Plains
6 Swamp
2 Unknown Shores

Draften inleddes med dagens tredje förlust mot Therlund. Ganska förödande för självförtroendet, men jag lyckades vända det och vinna mina två resterande matcher mot Davidh "galatorik" Gunnarsson och Sebastian "sebas3n" Hernandez.

Mikael ser föredömligt bister ut, som en domare bör!
Efter nio spelade rundor slutade jag femma. När prisceremonin började satt vår judge redan på tåget hem mot Skåne. Förstaplatsen och en display Modern Masters plockades hem av Mr SvM TV himself, David Calås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar