torsdag 17 maj 2012

En typisk onsdagskväll

Som de flesta onsdagskvällar var vi några stycken som samlats hemma hos mig och min fru för att spela EDH. Som vanligt blev vi också en skön mix av personer. Johan "Norfin" Helgesson gjorde ett av sina lite mer ovanliga framträdanden, och så hade vi förstås EDH-nybörjaren Johanna "Undead_Rose" Lindgren på besök.
Jag var såklart sugen på att testspela några kort från Avacyn Restored, men eftersom jag ännu inte fått tag på allt jag behöver till min Kaalia of the Vast EDH valde jag att spela hjälteleken med Captain Sisay som general. Denna lek har visserligen bara ett enda kort från senaste expansionen, men eftersom detta kort råkar vara den legendariska ängeln Sigarda, Host of Herons (som för övrigt rockar!) så kunde jag åtminstone vara säker på att få spela det.

Min fru, Yvonne, valde att retas genom att spela sin inte alltför seriösa grönvita EDH på temat "gulliga hästar". I övrigt spelade Alex "makie91" Poon sin group hug, och Johan och Johanna varsin lek med köttiga creatures (Mayael respektive Darigaaz).

Våra generaler första matchen!
Min lek: 

HEROES REMEMBERED EDH
General - Captain Sisay

Varelser (24)
1 Acidic Slime
1 Akroma, Angel of Wrath
1 Arashi, the Sky Asunder
1 Captain Sisay
1 Eternal Witness
1 Gerrard Capashen
1 Glissa Sunseeker
1 Jedit Ojanen of Efrava
1 Knight of the Reliquary
1 Linvala, Keeper of Silence
1 Mangara of Corondor
1 Mikaeus, the Lunarch
1 Oracle of Mul Daya
1 Pale Recluse
1 Primeval Titan
1 Qasali Pridemage
1 Reki, the History of Kamigawa
1 Saffi Eriksdotter
1 Sigarda, Host of Herons
1 Sun Titan
1 Thrun, the Last Troll
1 Tolsimir Wolfblood
1 Yavimaya Dryad
1 Yavimaya Elder
Övriga spells (35)
1 Akroma's Memorial
1 Beast Within
1 Behemoth Sledge
1 Bramblecrush
1 Crib Swap
1 Dawn Charm
1 Day of Destiny
1 Day of Judgment
1 Decree of Justice
1 Defense of the Heart
1 Eladamri's Call
1 Enlightened Tutor
1 Hallowed Burial
1 Harmonize
1 Harrow
1 Helm of Kaldra
1 Kodama's Reach
1 Lightning Greaves
1 Marshal's Anthem
1 Mirari's Wake
1 Mirri's Guile
1 Momentous Fall
1 Overwhelming Stampede
1 Path to Exile
1 Primal Command
1 Relic of Progenitus
1 Resurrection
1 Return to Dust
1 Selesnya Signet
1 Shield of Kaldra
1 Sol Ring
1 Sword of Kaldra
1 Swords to Plowshares
1 Umezawa's Jitte
1 Wildfield Borderpost

Planeswalkers (4)
1 Ajani Goldmane
1 Elspeth, Knight-Errant
1 Garruk, Primal Hunter
1 Garruk Wildspeaker
Länder (37)
1 Command Tower
1 Eiganjo Castle
1 Evolving Wilds
1 Flagstones of Trokair
1 Gavony Township
1 Grasslands
1 Graypelt Refuge
1 Horizon Canopy
1 Kor Haven
1 Krosan Verge
1 Mistveil Plains
1 Nantuko Monastery
1 Okina, Temple to the Grandfathers
1 Saltcrusted Steppe
1 Secluded Steppe
1 Selesnya Sanctuary
1 Stirring Wildwood
1 Sunpetal Grove
1 Tectonic Edge
1 Temple of the False God
1 Terramorphic Expanse
1 Tranquil Thicket
1 Untaidake, the Cloud Keeper
1 Wooded Bastion
1 Yavimaya Hollow
7 Forest
5 Plains
Jag drar noll länder på starthanden och tar en friendly, håller sen andra handen med två länder. Det visar sig kort därefter att jag borde gått ner på sex kort - jag manatorskar nämligen ordentligt och sitter där med två länder de första 4-5 rundorna. Jag blir tvungen att discarda bland annat Behemoth Sledge och Sun Titan.
Sedan vänder det, jag drar mitt tredje land och kan spela Yavimaya Dryad (för övrigt i leken sedan Time Spiral-draften beskriven i föregående inlägg!) och rampa in ett fjärde.

"Tjenare, Chiefen, jag hörde att du vill in i matchen?"
Därefter kommer leken igång ordentligt. Sisay kommer ut och hämtar Sigarda. Alex låter alla dra massvis med kort via Soldevi Sentry och Temple Bell. Jag får tillbaka Sun Titan genom att lägga honom underst med Mistveil Plains och sedan hämta honom med Primal Command. Titanen hämtar tillbaka Behemoth Sledge från graven och jag kan equippa Sigarda. 7/7 flying, hexproof, lifelink, trample visar sig vara ganska svårstoppat och matchen förvandlas för ett tag till min personliga lekstuga.

Sigarda dominerar brädet!
När jag dessutom equippar Sigarda med jitte och dödar av Soldevi Sentry får Alex nog och sweepar med Austere Command. Jag försöker återhämta mig snabbt med Marshal's Anthem, men Alex kontrar med Spell Crumple. Det enda som finns kvar på brädet är i princip några av Yvonnes småkillar, typ random björn och någon pegas. Som en blixt från klar himmel kommer dock Storm Herd. Yvonne har inte uppfattats som ett hot av någon och har 37 liv kvar vid detta tillfälle. Helt plötsligt ställs vi alltså mot en hord av 37 flygande 1/1:or!
Johan scoopar för att istället gå och micra sin medhavda paj. Jag har inte heller något bra svar och skapar fem änglar med Decree of Justice. I Yvonnes runda spelar hon Glorious Charge och förvandlar därmed sina pegaser till 2/2:or. Hon anfaller samtliga motståndare med sin armé av flygande hästar. Alex dör, medan jag och Johanna båda har några liv kvar. Johanna kan inte göra något vettigt. I min nästa runda vet jag att jag behöver ett svar, annars är det över.
De kort jag har kvar i library som kan rädda mig är Hallowed Burial, Overwhelming Stampede och Dawn Charm. Jag topdeckar Harmonize, drar kort och cyclar länder, men drar ingenting vettigt. I slutändan kan jag inte göra annat än att spela ut Elspeth, boosta en ängel och anfalla Yvonne för 23 poäng skada. Det är för lite, och min hustrus magiska ponnyer tar hem matchen.

Ibland har jag en känsla av att min fru inte tar spelet på allvar...
Efter hästarnas smått sensationella seger bytte flera av oss lek. Alex tog av silkesvantarna och plockade fram sin fruktade Mimeoplasm EDH och Yvonne valde att spela UW birds. Jag var visserligen helt nöjd med hur min lek hade presterat i första matchen, men valde för variationens skull ändå att plocka fram alverna.

Våra generaler andra matchen!
Min lek:

EVIL ELVES EDH
General - Rhys the Exiled

Varelser (36)
1 Craterhoof Behemoth
1 Elves of Deep Shadow
1 Elvish Archdruid
1 Elvish Champion
1 Elvish Harbinger
1 Elvish Visionary
1 Eternal Witness
1 Ezuri, Renegade Leader
1 Farhaven Elf
1 Fauna Shaman
1 Golgari Guildmage
1 Immaculate Magistrate
1 Imperious Perfect
1 Joraga Treespeaker
1 Joraga Warcaller
1 Loaming Shaman
1 Lys Alana Huntmaster
1 Lys Alana Scarblade
1 Masked Admirers
1 Nath of the Gilt-Leaf
1 Nissa's Chosen
1 Nullmage Shepherd
1 Oracle of Mul Daya
1 Priest of Titania
1 Regal Force
1 Rhys the Exiled
1 Seedborn Muse
1 Silklash Spider
1 Stingerfling Spider
1 Sylvan Messenger
1 Sylvan Ranger
1 Viridian Shaman
1 Viridian Zealot
1 Wirewood Herald
1 Wirewood Symbiote
1 Wren's Run Packmaster

Övriga spells (27)
1 Beast Within
1 Bramblecrush
1 Commune With Nature
1 Cover of Darkness
1 Cultivate
1 Deadly Allure
1 Demonic Tutor
1 Door of Destinies
1 Eaten by Spiders
1 Eldrazi Monument
1 Elvish Guidance
1 Elvish Promenade
1 Eyeblight's Ending
1 Genesis Wave
1 Glimpse of Nature
1 Go for the Throat
1 Golgari Signet
1 Green Sun's Zenith
1 Harmonize
1 Lead the Stampede
1 Maelstrom Pulse
1 Patriarch's Bidding
1 Phyrexian Reclamation
1 Prowess of the Fair
1 Putrefy
1 Strength of the Tajuru
1 Survival of the Fittest

Planeswalkers (3)
1 Garruk Relentless
1 Garruk Wildspeaker
1 Nissa Revane

Länder (34)
1 Barren Moor
1 Bojuka Bog
1 Command Tower
1 Evolving Wilds
1 Gilt-Leaf Palace
1 Golgari Rot Farm
1 Grim Backwoods
1 Llanowar Wastes
1 Oran-Rief, the Vastwood
1 Tectonic Edge
1 Terramorphic Expanse
1 Tranquil Thicket
1 Twilight Mire
1 Wirewood Lodge
1 Woodland Cemetery
13 Forest
6 Swamp

Alverna är en väldigt svår lek att spela i EDH. Den går nämligen alltid väldigt bra och får därför smaka väldigt mycket hat. Denna gång skulle inte bli ett undantag.

Jag får en långsam, men ändå stabil start med Rhys runda tre och Immaculate Magistrate runda fyra. Jag vet att Alex är det största hotet mot min lek och börjar slå på honom så fort jag kan. Alex har en ganska långsam start och får slösa alla sina resurser på att försvara sig mot mig. Samtidigt får jag ut fler stygga alver och kan gå på offensiven åt fler håll.

Alver på krigsstigen.
Sedan börjar det gå utför. Alex spelar Killing Wave för 4 och jag offrar tolv liv för att behålla mina viktigaste killar. Med Silklash Spider kvar på bordet känner jag mig ganska säker mot Yvonnes fåglar, även om hon har både Soulcather's Eerie och Kangee i spel. Smällen kommer dock inte därifrån. Johan använder Garruks ultimate och spelar därefter Titanic Ultimatum. +8/+8, first strike, lifelink och trample till hela bestlaget och självklart anfaller han mig med alltihop. Kul.
Efter jag dött avgörs matchen ganska snabbt. Folk gaddar ihop sig mot Johan som fått massor med liv från Titanic Ultimatum. När dammet till slut har lagt sig står Yvonne som segrare för andra gången under kvällen.

Ungefär sådär brukar en typisk onsdagskväll se ut - sämre kan man ha det!

Läsarfråga: Borde jag spela Somberwald Sage i Sisay-leken?

2 kommentarer:

  1. Tja August, god läsning och kul att höra dina roliga kommentarer om spelet!
    Angående Somberwald Sage så skulle jag säga att den inte är tillräckligt bra. Jag tror att du behöver någon som är mer flexibel, den gör bara mana till gubbar.
    Tycker att Coalition relic vore väldigt passande :)

    SvaraRadera
  2. Tackar!

    Anledningen till att jag funderade på Sage är att leken har ganska många manatunga varelser som Akroma och Jedit.
    Coalition Relic är ju egentligen betydligt bättre än exempelvis Wildfield Borderpost, så det kan absolut vara något att fundera på!

    SvaraRadera