IPA (Invasion/Planeshift/Apocalypse) är ett lurigt format. Hela blocket är multicolororienterat, men medan Invasion och Planeshift innehåller multicolorkort av de klassiska kompis- och shard-kombinationerna, så innehåller Apocalypse kort av fiende- och wedge-kombinationerna. Detta innebär att du sällan vill binda dig till mer än två färger innan sista paketet, åtminstone om du inte haft turen att få en av de mäktiga drakarna från Invasion.
Blocket har dessutom en stigande power level, där Invasion har högst procent skräp, Planeshift är bättre och Apocalypse knappt innehåller några dåliga kort överhuvudtaget. Jag säger absolut inte att sista packet avgör allt, men riktigt galna saker kan hända.
Laddat för draft! |
Jag öppnade mitt Invasion-booster och stirrade på mitt rare, Thunderscape Master. Denna kille är betydligt sämre än han ser ut att vara. Visst, den gröna förmågan är bra, men han är en 2/2 för fyra mana som dör på i princip allt removal i hela formatet.
Mitt förstapick blev istället Stormscape Apprentice, ett otroligt stabilt common som passar väl in i aggressiva såväl som defensiva lekar. Jag följde upp med Exclude som andrapick och Probe, setets bästa common, som fjärde (!). Därefter blev jag skickad ännu en Apprentice, och konturerna av en lek började framträda.
Som åttonde kort hatepickade jag Tangle, en monster-Fog med förmågan att avgöra tighta matcher. Anmärkningsvärt nog kunde jag plocka Tek så sent som elftepick, och jag konstaterade att ingen förmodligen hade några planer på domain-leken, åtminstone inte såhär långt.
Jag öppnade mitt Planeshift-booster, bläddrade igenom korten och skrek rätt ut. Där låg Shivan Wurm, formatets bästa fetto efter Spiritmonger. Svärande firstpickade jag Stormscape Familiar och skickade paketet vidare till en förundrad Martin (vadå "pokeransikte"?).
Nej, Planeshift var ingen höjdare för mig denna draft. Massvis med bra röda kort i stil med Terminate passerade, och det enda som fanns att göra var att skicka vidare till Martin.
Jag fick i alla fall ihop en Rushing River, Sunscape Battlemage och två lairs, föregångarna till Shards of Alaras trefärgsländer. Tanken föddes att kanske inte nöja mig med Esper utan rentav spela fyrfärgat.
Intressant nog niondepickade jag ytterligare en Familiar. Hur ofta är ens första och nionde kort detsamma?
Det blev för mycket av det goda för Martin. |
Mitt booster innehåll inget relevant för min lek överhuvudtaget. Jag suckade djupt och plockade Index, mitt sämsta firstpick på mycket länge. Vi det här laget hade jag dock bestämt mig för att gå fyrfärgat, och jag började att plocka gröna kort på allvar. Bland annat kunde jag lägga vantarna på två Temporal Spring (tredje respektive åttondepick), en hopplöst underskattad spell som i sina bästa stunder är en veritabel Time Walk. Tyvärr kom Temporal Spring samtidigt som Living Airship bägge gångerna, men vad gör man?
Jag pickade även en extra tjockis i form av Emblazoned Golem och två Soul Link, ett kort som jag intalade mig är riktigt skapligt sålänge man inte möter mycket removal eller studs.
Leken jag byggde såg ut såhär:
WUBG
Varelser (10)
1 Emblazoned Golem
1 Galina's Knight
1 Helionaut
1 Standard Bearer
2 Stormscape Apprentice
2 Stormscape Familiar
1 Sunscape Battlemage
1 Tek
Övriga spells (12)
1 Exclude
1 Hobble
1 Index
1 Primal Growth
1 Probe
1 Rushing River
1 Sleeping Potion
2 Soul Link
1 Tangle
2 Temporal Spring
Länder (18)
1 Caves of Koilos
1 Dromar's Cavern
1 Treva's Ruins
3 Forest
6 Island
4 Plains
2 Swamp
Sideboard (relevant)
1 Cursed Flesh
1 Dismantling Blow
Dr Manhattan och hans tvillingbror med entourage. |
Trots lekens svagheter lyckades jag i alla fall spela mig till en andra plats efter vinst mot Alex (2-0), vinst mot Niklas "Dr_Kranium" Johansson (2-0), och förlust i finalen mot Jocke "Binkabi" Heining (1-2).
Efteråt kunde jag rarepicka en Diabolic Intent - helt ok, men förstås inte lika kul som den Vindicate Jocke gick hem med.
Så länge det finns Apocalypse-boosters att tillgå så lär det blir fler IPA-drafter framöver!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar