tisdag 5 mars 2013

Kuben - Den tredje officiella uppdateringen

Det har tagit sin lilla tid att avsluta detta inlägg och uppdateringen har därför redan hunnit speltestas. Denna kubdraft ägde rum på lokala spelkonventet CalCon och dominerades av en ditrest trio från Växjö. Vann gjorde Samuel "anthrox" Lowejko vars kontroll gick 2-0 hela vägen, även om han var farligt nära att torska mot höjdarkombon Channel/Snake Basket (!).

Gatecrash
Ärligt talat är jag lite kluven inför Gatecrash. Å ena sidan innehåller setet mängder med mysiga kort för casualspel i allmänhet och EDH i synnerhet (Clan Defiance, Master Biomancer, Thespian's Stage - det finns hur många som helst), men å andra sidan är det ganska ont om kort som verkligen håller för seriöst constructedspel. Precis där hittar vi också ribban för min kub - korten måste som minst vara bra nog för att hålla i ett tävlingsinriktat constructedformat.
Trots att Gatecrash känns ganska blekt överlag har hela tolv kort lyckats leta sig in i kuben. Dessa har dock en betydligt lägre power level kollektivt än de 17 kort som är med från Return to Ravnica.
Om vi lägger klagomålen åt sidan så finns det emellertid även ett fåtal kort som jag är riktigt exalterad över här. Exempelvis är Ghor-Clan Rampager och Boros Reckoner bland de bästa varelser jag sett på länge!


In: Cloudfin Raptor
Ut: Fettergeist
Att pusha blått som aggrofärg i kuben är något jag strävat efter en längre tid, och raptorn går förstås helt i linje med denna målsättning. Den bästa varelsen för U efter Delver of Secrets?
Vad gäller Fettergeist är det lite moment 22 över kortet. Samtidigt som han är dålig med andra varelser så vill du egentligen bara spela honom i en riktigt aggressiv lek (som till vis grad alltid kommer förlita sig på varelser).

In: Simic Manipulator
Ut: Threads of Disloyalty
Från det lovecraftianska utseendet till likheterna med Old Man of the Sea - jag gillar allt med det här kortet! Det är svårt att säga exakt hur bra Simic Manipulator är, men han är definitivt värd chansen.
Under sin tid i kuben har Threads of Disloyalty gång på gång förpassats till sideboard, och så länge det inte rör sig om typiska utility-kort (Disenchant) eller hat (Pithing Needle) är detta ett tecken på att ett kort ska ut.

In: Hands of Binding
Ut: Ice Cage
Överlag tycker jag inte att cipher-korten har imponerat, men gudars skymning vad ägd jag blev av detta kort på Gatecrash-prereleasen! Hands of Binding förvandlar den mesigaste evasion-kille till något som helt kan paja motståndarens strategi och avgöra matchen.
Ice Cage är en sämre Arrest som inte längre behövs i kuben.

In: Experiment One
Ut: Thornling
Jämför Experiment One med en urtidsvarelse som Merfolk of the Pearl Trident - visst blir kontrasten smått komisk? Denna varelse är pushad. Hårt.
Du vill sällan spela Thornling utan tillgång till minst sex mana och det gör den för långsam för att verkligen kännas värd besväret.

In: Dimir Charm
Ut: Soul Manipulation
Precis som Return to Ravnica har Gatecrash tre flexibla, riktigt bra charms samt två smala som jag har svårt att se annat än i sideboard. Dimir Charm är av den första typen och gör alltid något relevant. Speciellt alternativet att styra vad motståndaren drar tilltalar mig extra mycket, något som alla som upplevt mina skräckvälden med Elemental Augury i EDH säkert kan vittna om.
Soul Manipulation är en väldigt cool kombination av Remove Soul och Raise Dead, som tyvärr visat sig vara för långsam för kuben så som den ser ut idag.

In: Ghor-Clan Rampager
Ut: Stormbind
Ghor-Clan Rampager är mitt favoritkort i setet och anledningen till att jag valde att spela Gruul på prereleasen. Som boost spelar det i samma liga som Vines of Vastwood och Berserk, och då har man dessutom möjligheten att spela ut det som en 4/4 trample för fyra mana. Helt enkelt bananas!
Stormbind är inte vad den en gång varit och inte ens dess massiva nostalgivärde räcker för att rädda kortet den här gången.

In: Skarrg Guildmage
Ut: Tattermunge Maniac
I kategorin "zoovarelser som inte riktigt håller måttet" hittar vi Tattermunge Maniac. Egentligen är den väl inte sämre än Jackal Pup (som fortsatt är kvar i kuben), men jag behövde en rödgrön kortplats över till Skarrg Guildmage. Jag har höga förhoppningar på Gruuls nya guildmage och det ska bli riktigt intressant att se hur den presterar i kuben!

In: Vizkopa Guildmage
Ut: Angel of Despair
Både Exalted Angel och Batterskull kommer med vid denna uppdatering och rent allmänt känns det som att kuben har tillräckligt med lifegain för att Vizkopa Guildmage ska kunna bli farlig på allvar. Om hon inte skulle prestera lutar det för övrigt åt att allas favoritbadass Sorin, Lord of Innistrad gör premiär i kuben!
De gånger Angel of Despair har sett spel har den hårdkastats, och det var ju inte riktigt meningen. Ängeln kanske återvänder när reanimator blivit starkare i kuben, men inte innan dess.

In: Boros Reckoner
Ut: Spitemare
Boros Reckoner är otroligt populär inom Standard just nu och jag är inte det minsta förvånad. Öppnade en på prereleasen och redan då fick jag bevisat för mig vilket fantastiskt kort det är. Spitemare gör samma sak fast sämre och säger därför farväl.

In: Sunhome Guildmage
Ut: Goblin Legionnaire
Rödvit aggro och zoo har normalt sett ett svagt lategame, men med Sunhome Guildmage har man i alla fall en chans. En uppgraderad Selesnya Guildmage i en färgkombination som verkligen kan utnyttja den.
Jag kommer att sakna Goblin Legionnaire och dess legendariskt taffliga illustration. Faktiskt ganska imponerande att en Apocalypse-björn klarat sig såhär pass länge!

In: Boros Charm
Ut: Goblin Trenches
Boros Charm gör allt man vill att den ska göra och är förmodligen det bästa kortet i sin cykel. Den räddar ditt lag undan sweeps, dödar planeswalkers eller ger motståndaren en plötslig död via double strike. Jag misstänkte att kortet skulle leta sig hela vägen till eternal-formaten, och mycket riktigt har charmen börjat synas i Modern-leklistor på MTGO.
Med Sunhome Guildmage i kuben finns inte längre ett behov av Goblin Trenches.

In: Simic Charm
Ut: Spitting Image
Blågrönt har en utpräglad aggronisch i kuben och därmed passar Simic Charm betydligt bättre än Spitting Image.

In: Breeding Pool, Godless Shrine, Sacred Foundry, Stomping Ground, Watery Grave
Ut: Battlefield Forge, Caves of Koilos, Karplusan Forest, Underground River, Yavimaya Coast
Äntligen en komplett uppsättning shockländer i kuben!

Övriga ändringar
Dessa är de övriga ändringar som gjorts.


In: Mother of Runes
Ut: Condemn
Mamman, myten, legenden. Varför denna ikoniska varelse inte varit med i kuben tidigare? Tja, jag vet faktiskt inte...
Vitt hade mer removal än nödvändigt och Condemn kändes som det svagaste kortet i sin kategori.

In: Knight of Glory
Ut: White Knight
Jaha, då var det slutligen dags - efter lång och trogen tjänst lämnar den vita och den svarta riddaren kuben. Det är inte utan ett visst vemod som jag säger farväl till dessa gamla stapelkrigare, men exalted-riddarna från M13 är helt enkelt bättre. First strike och +1 på toughness kan inte mäta sig med exalted och en bättre manakostnad.

In: Exalted Angel
Ut: Stonecloaker
På tal om exalted gör denna klassiska donna sin debut i kuben. Joakim "Jokemon" Jansson orsakade stor förödelse med henne på CalCon, och det känns som att hon fötjänar sin plats.
Stonecloaker är i princip en sämre Restoration Angel och känns därför överflödig.

In: Glen Elendra Archmage
Ut: Riftwing Cloudskate
Jag har velat ha med Glen Elendra Archmage sedan jag satte ihop kuben, men den skulle visa sig vara ganska lurig att komma över. Det är en sådan där varelse som är fantastisk att ha under sin kontroll samtidigt som den är vedervärdig att möta. Med andra ord ett väldigt blått kort!
Cloudskate åker av den enkla anledningen att kuben hade för många killar med etb-studseffekt.

In: Knight of Infamy
Ut: Black Knight
Se ovan!

In: Ash Zealot
Ut: Stigma Lasher
Med tanke på att lifegain fått en större plats i kuben hade det på sätt och vis varit vettigt att behålla Stigma Lasher i kuben. Ash Zealot är dock en varelse som du utan problem kan spela i maindeck, vilket gör att den känns bättre överlag. När man bygger sin kub vill man gärna hålla de renodlade sideboardkorten till ett minimum!

In: Hellrider
Ut: Thundermaw Hellkite
Thundermaw Hellkite har gått samma öde till mötes som bland annat Thragtusk - kapats på grund av att den är för dyr. Hellrider känns dock som en fullgod ersättare. En fingervisning om detta torde vara att den tredubblats i pris sedan jag införskaffade den för ett par månader sedan. ;)

In: Nature's Lore
Ut: Harrow
En komplett uppsättning shockländer innebär att ett kort som Nature's Lore plötsligt står riktigt högt i kurs. Ibland är den rentav bättre än Farseek, och det råder inga tvivel om att den förtjänar sin plats i kuben.
Harrow är ett klassiskt ramp som tyvärr inte får plats längre.

In: Abrupt Decay
Ut: Putrid Leech
Abrupt Decay har gått ner rejält i pris sedan förra uppdateringen och var därmed ett auto-include denna gång.
Jag har haft mina duster med Putrid Leech i Modern, och jag gillar verkligen kortet. Det känns surt att behöva peta honom, men alternativet är att plocka ut Life/Death. Life/Death kom med så sent som förra uppdateringen och jag vill verkligen se den in action lite mer innan jag kan fatta ett beslut. Sålunda får igeln sätta sig på bänken tills vidare!

In: Basilisk Collar
Ut: Trusty Machete
Ett bra equipment åker ut mot ett ännu bättre, borde inte vara något att snacka om, eller?

In: Batterskull
Ut: Armillary Sphere
Ärligt talat har nog Armillary Sphere varit med mest på grund av att jag är EDH-skadad. I andra format än EDH känns den nämligen för långsam. Då är det bättre att inkludera ett av tidernas allra bästa equipments. Bli inte förvånade om Stoneforge Mystic gör skallen sällskap vid nästa uppdatering!

In: Desolate Lighthouse
Ut: Alchemist's Refuge
Ni som hängt med ett tag vet att jag var väldigt exalterad av Alchemist's Refuge när jag tog med den i kuben, men den har helt enkelt inte presterat. Jag ersätter den med Desolate Lighthouse för att gynna kontroll och reanimator.

***

Nästa uppdatering sker i samband med releasen av Dragon's Maze!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar