torsdag 14 mars 2013

Tant Brun


Tant Brun, även känd som Bruna, Light of Alabaster, är en rar liten dam. När hon inte bjuder små barn på kakor hämtar hon en bunt auror och delar ut stora påsar med stryk.
Bruna är ett kort som uppenbarligen skapats med EDH i åtanke, och det var just henne jag kom att tänka på när jag för en tid sedan bestämde mig för att skapa en slags budget-EDH. Målsättningen här har varit att bygga en konkurrenskraftig lek helt utan dyra kort.

En lek med Bruna som general handlar förstås mycket om enchantments. Enchantments är en intressant korttyp att bygga en EDH-lek kring, då de är ganska ovanliga i formatet (en typisk lek spelar någonstans mellan noll och fem stycken). Dessutom är de enchantments-baserade lekar man ser nästan alltid kontrollinriktade och spelar Zur the Enchanter som general. Bruna är dock explosiv, så följaktligen är min lek inritkad på aggro snarare än kontroll.

Jag har spelat leken ett tag nu och har därför hunnit göra några finjusteringar. Såhär ser den ut idag:

ALABASTER SMACKDOWN
General - Bruna, Light of Alabaster

Varelser (18)
1 Angel of Serenity
1 Auramancer
1 Auratouched Mage
1 Bruna, Light of Alabaster
1 Faith Healer
1 Hakim, Loreweaver
1 Hanna, Ship's Navigator
1 Invisible Stalker
1 Mesa Enchantress
1 Nomad Mythmaker
1 Pilgrim's Eye
1 Rootwater Matriarch
1 Serra Avatar
1 Solemn Simulacrum
1 Sovereigns of Lost Alara
1 Sun Titan
1 Totem-Guide Hartebeest
1 Umbra Mystic

Övriga spells (44)
1 Argivian Find
1 Armillary Sphere
1 Arrest
1 Aura Finesse
1 Aura of Silence
1 Azorius Signet
1 Battle Mastery
1 Cage of Hands
1 Celestial Mantle
1 Compulsion
1 Condemn
1 Counterspell
1 Crib Swap
1 Crown of the Ages
1 Curiosity
1 Dawn Charm
1 Dismantling Blow
1 Dream Fracture
1 Encrust
1 Ethereal Armor
1 Fact or Fiction
1 Faith's Fetters
1 Felidar Umbra
1 Indestructibility
1 Miraculous Recovery
1 Mystical Tutor
1 Path to Exile
1 Prison Term
1 Protective Bubble
1 Replenish
1 Retether
1 Righteous Authority
1 Scatter Arc
1 Spell Crumple
1 Sphere of Safety
1 Spirit Away
1 Spirit Mantle
1 Steel of the Godhead
1 Swiftfoot Boots
1 Terminus
1 Three Dreams
1 Unquestioned Authority
1 Volition Reins
1 Winds of Rath

Länder (38)
1 Azorius Chancery
1 Azorius Guildgate
1 Celestial Colonnade
1 Evolving Wilds
1 Flood Plain
1 Glacial Fortress
1 Lonely Sandbar
1 Mystic Gate
1 Nimbus Maze
1 Reliquary Tower
1 Seachrome Coast
1 Secluded Steppe
1 Sejiri Refuge
1 Tectonic Edge
1 Temple of the False God
1 Terramorphic Expanse
1 Thespian's Stage
8 Island
13 Plains

Som ni ser är denna lek verkligen byggd kring sin general. Plan A är såklart att boosta Bruna med några feta auror och sedan plocka motståndarna en efter en. Jag har försökt få med så mycket godis som möjligt, även om jag ytterst avsiktligt har valt att skippa det gräsliga douchebag-kortet Eldrazi Conscription.


Leken tenderar att vara ganska passiv innan den kan spela generalen. Ofta vill man vänta till man har 8-9 mana, så man både kan spela Bruna och backa upp henne med en kontring. Tag ej miste, Bruna är en general som får smaka osedvanligt mycket hat. Som mest har jag spelat ut henne för 16 mana, vilket alltså blir för sjätte gången under en match.

Eftersom det tenderar att bli svängdörr fram och tillbaka från command zone är det viktigt att ha en plan B. Jag har därför sett till att inkludera några riktiga fetton med bra synergier, typ Sun Titan och Sovereigns of Lost Alara. Senaste tillskottet är Serra Avatar, som lätt kan döda en motståndare på ett hugg - det är bara att ge den unblockable eller protection from creatures.

Replenish och Retether är ruggigt bra i lategame, och leken har tillräckligt med sweeps, kontringar och andra glädjedödare för att kunna sadla om till kontroll. Denna flexibilitet låter mig tackla de flesta typer av motstånd.

En begränsad budget kan vara en utmaning när man är van vid att bygga EDH-lekar med en prislapp på ett par tusen, men egentligen behöver det inte vara så svårt. Exempelvis kan du lätt avstå flertalet staples.
Det är klart att du är van vid att alltid inkludera Sol Ring och Command Tower, men måste du verkligen ha dem i leken? Nej, det är ett eternal-format med tusen och åter tusen kort att välja emellan, och du måste ingenting. Planeswalkers, shockländer, fetch - allt sådant kan du lätt avvara. Fråga dig istället vad som är absolut kritiskt för din lek och fokusera på det!

***

Onsdagen 13/3 var det Magic-kväll som vanligt, och jag hade bestämt mig för att testspela Bruna-leken i sitt nya utförande. Övriga spelare var min fru Yvonne "Kultist" Undin, samt Alex "makie91" Poon, Sandra "Persephone" Lundholm, Daniel "Olauswormius" Andersson och Emil "edeenmango" Erlandsson.

Våra generaler... Märks det att min spelgrupp gillar svart?
Daniel, som spelade sin vampyr-EDH, fick bäst start med Cavern of Souls, Bad Moon och några snabba vampyrer. Även Emil, som spelade clerics, kom snabbt in i matchen via Phyrexian Arena. Min lek gjorde i stort sett ingenting alls medan brädet började fyllas med djur. Alex, som spelade Mimeoplasmen, gjorde dock jobbet åt mig och rensade med Damnation.

Jag gjorde ett par försök att få in Tant Brun, men i sedvanlig ordning fick hon smaka bittert hat. Matchen stod och vägde ett tag. Yvonne, som spelade faeries, fick in en Gravitational Shift som blev väldigt definierande. Alex hade revealat en Spell Crumple med sin Oracle of Mul Daya, och jag varnade övriga spelare. Någon runda senare spelade Sandra trots detta sin Wrexial rätt in i Spell Crumple och Alex triumferade.

Wrexial går bet, Bruna försmäktar i command zone.
Alex spelade till slut in sin Mimeoplasm som blev en 15/15 Simic Sky Swallower. Alex har en tendens att döda mig först, och jag var tvungen att hitta på något snabbt. Tack och lov hade jag föregående runda fått in en Serra Avatar. På min runda försåg jag avataren med Spirit Mantle och Felidar Umbra. Ingen svarade och jag kunde döda Alex med ett hugg och få 37 liv i processen.

Have at thee!
Emil exilade alla varelser med Merciless Eviction, men matchen började stadigt gå åt mitt håll. Daniel bromsade upp det hela med en Dark Impostor som ingen kunde svara på, men med mycket liv kunde jag kosta på mig att vara passiv ett par rundor.
Till slut kunde jag få igenom en Sovereigns of Lost Alara som snabbt blev ganska otäck. Sovereigns slog ihjäl Emil, och Yvonne dödade Sandra.

Ok, vem hade beställt en stor skopa med stryk?
Daniel letade febrilt efter sin Sorin Markov, men lyckades aldrig hitta honom. När det till slut bara var jag och Yvonne kvar och jag hade ett obscent lifescore på 639 så valde min hustru att scoopa innan jag utdelade dödsstöten.
Bruna tog hem segern, leken hade presterat bra under tryck och jag kan inte vara annat än nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar