måndag 26 augusti 2013

EDH-verkstaden: Tariel, Reckoner of Souls


Jag har länge haft en idé om att hjälpa någon med en EDH-lek och sedan presentera resultatet på Casualhörnan. När jag kom i kontakt med Rasmus "Dalaria" Johansson på SvM uppenbarade sig ett tillfälle. Dalaria ville spela Tariel, Reckoner of Souls som general, men visste inte riktigt hur han skulle bygga leken. Jag åtog mig att sätta ihop en lista åt honom och vi enades om följande förutsättningar:

  • Leken fick max kosta 1000 kr.
  • En Plateau fanns redan att tillgå och kunde alltså användas utöver lekens budget.
  • Dalaria förklarade att han inte hade något problem med taskiga kort.

När jag kollade runt lite på nätet för att hämta inspiration upptäckte jag att folk mest hade byggt oplanerade aggrolekar som i princip bara tycktes spela Tariel för färgerna. Jag fann detta förvånande, då det uppenbara alternativet för mig är en reanimator-lek.
Att skapa en reanimator med Tariel som general skulle dock visa sig vara svårare än väntat. Det har dröjt nästan en månad, men nu har jag äntligen bestämt mig för följande lista:

DOUCHEBAG REANIMATOR
General - Tariel, Reckoner of Souls

Varelser (22)

Övriga spells (39)
1 Void

Planeswalkers (1)

Länder (38)
3 Mountain
4 Plains
8 Swamp

Vi har alltså en reanimator med starka kontrollelement. Planen är att bryta ner och störa motståndarnas spel och sedan vinna med starka wincons hämtade från antingen en motståndares graveyard eller sin egen.
Låt oss studera leken mer ingående!

Generalen
Tariels förmåga att hämta minst en varelse per runda är väldigt kraftfull. Nackdelen är förstås att varelsen ifråga är slumpmässig, men det finns vissa sätt att manipulera resultatet. Reito Lantern och Vessel of Endless Rest rensar bort skräpiga killar och Life's Finale låter dig hämta det bästa motståndarna har att tillgå.
Jag har även valt att inkludera Thousand-Year Elixir och Magewright's Stone som låter Tariel använda sin förmåga fler gånger per runda. För att dessa kort inte ska bli värdelösa utan Tariel spelar leken även Avatar of Woe och Visara, två tjejer med starka tap-förmågor.

Reanimator
Man vill förstås inte vara helt beroende av sin general, så jag har fyllt på med formatets starkaste reanimator-kort. Dessa är framför allt de med ihållande effekter som väcker en död varelse till liv per runda - Debtors' Knell, Sheoldred och Reya. Beacon of Unrest och Unburial Rites kan potentiellt spelas flera gånger, och är också mycket starka.


Välfyllda gravar
För att garantera att leken alltid har gott om targets för reanimering spelar leken en del mill. Geth är kanske det starkaste kortet i denna kategori då han både reanimerar och millar, men vi har även Commander-pärlan Shared Trauma, Mindcrank och Grisly Spectacle, som dubblar som mill och removal.
Corpse Connoisseur och Buried Alive låter en hämta de reanimate targets man behöver från den egna leken.

Kontroll
Denna lek kopplar kontroll framför allt genom att bryta ner motståndarnas spel. World Queller och Braids tvingar dem att offra permanenter, Life's Finale och DoJ rensar brädet och eventuella överlevare elimineras av Sheoldred och Fleshbag Marauder. Leken har även en del ryck i form av Rix Maadi, Syphon Mind och superhymnen Skull Rend.

Utnötningskrig
Vad som gör leken svårslagen är dess förmåga att återanvända sina resurser samtidigt som motståndarnas lekar bli svagare och svagare av att ständigt bli sweepade och offra permanenter. Denna lek använder ju dessutom motståndarnas förlorade kort som tillgångar, vilket gör att den kan grinda i evigheter.

Egna wincons
Att förlita sig helt på motståndarnas varelser för att vinna är vanskligt och inget som rekommenderas. Leken spelar därför några egna riktiga hus som kan sprida död och förintelse. Massacre Wurm utplånar weenies och token-horder och gör mängder med skada i processen, Grave Titan plockar med sig sina zombiepolare och Avacyn är lika orättvis som alltid.

Förbättringspotential
Leken har en stor förbättringspotential om man skulle vilja uppdatera med lite dyrare kort. Liliana of the Veil och Kokusho, the Evening Star är bara ett par exempel på kort som hade passat utmärkt. Vidare har säkert den uppmärksamme noterat att staples som Sol Ring saknas, något som förstås kan åtgärdas.
Under denna rubrik kan jag också passa på att säga att jag medvetet ignorerat Sepulchral Primordial och Rise of the Dark Realms. Dessa styggelser till kort hade såklart varit starka i leken, men trogna läsare minns säkert att jag ondgjort mig över dem tidigare (se här och här) och de lämnas alltså utanför.

Tyvärr finns varken tid eller utrymme att gå igenom varenda kort, men leken har mängder med ytterligare finesser. Jag hoppas att Dalaria kommer gilla den, för den förtjänar att byggas!


Om intresse finns skulle detta kunna bli en artikelserie. Om du har en lekidé men inte riktigt vet hur du ska gå till väga - tveka inte att höra av dig!

1 kommentar: