måndag 28 maj 2012

100 kort som rockar i EDH, 100-76

Det är dags för en följetong på Casualhörnan. I fyra inlägg kommer du att få läsa om 100 kort som av en eller annan anledning rockar i EDH. Syftet är att inspirera och inläggen läses med fördel av såväl nya som gamla EDH-spelare.
Listan kommer oundvikligen att innehålla en del kort som allmänt anses som staples, men jag kommer medvetet att låta bli att skriva om korten som alla redan spelar (läs: Sensei's Divining Top, Sol Ring, osv).
Mycket nöje!

100. Oblation (Onslaught, Rare)
En dålig föregångare till Commander-kortet Chaos Warp. Kortet är dock inte riktigt så dåligt som jag först trodde - ibland är det helt enkelt värt det att låta sin motståndare dra två kort för att bli av med hans general eller något annat läskigt.

99. Hero's Demise (Betrayers of Kamigawa, Rare)
Hero's Demise må vara ett nästintill oanvändbart kort i alla andra format, men i EDH har den aldrig brist på targets. Ett tag inkluderade jag alltid ett exemplar i alla lekar som innehöll svart.

98. Rix Maadi, Dungeon Palace (Dissension, Uncommon)
Rix Maadi är ett sådant kort som är mycket bättre än vad det ser ut. Ni förstår, det finns nämligen inget slut på det här kortets användningsområden. Släng dina reanimate targets i graven, kombinera med Geth's Grimoire och dra massvis med kort, späka dina motståndare med Liliana's Caress! Bäst utav allt är nästan när alla sitter och trycker på ett eller två kort och du kan tvinga motståndarna att slänga sina wincons.

97. Dwarven Hold (Fallen Empires, Rare)
Representerar här samtliga fem storageländer från Fallen Empires. Dessa länder är förbisedda, underskattade, bortglömda, men vet ni vad? Ibland är de skillnaden mellan att vinna eller försvinna. Den där extra manan har nämligen en tendens att låta dig göra de där avgörande dragen. Spara, vinn, njut.

96. Jund Charm (Shards of Alara, Uncommon)
Det där med att lägga två +1/+1 counters på en varelse kan vi ju glömma, men Tormod's Crypt eller Pyroclasm i instant speed är riktigt bra.

95. Pelakka Wurm (Rise of the Eldrazi, Uncommon)
En slags grön Solemn Simulacrum - han gör något bra när han kommer in i spel, han gör något bra när han dör. 7/7 trample är också helt ok.

94. Aftershock (Tempest, Common)
Att välja är bra. Du kanske tror att fyra mana och tre liv är en dålig deal för att få förstöra en artefakt, en varelse eller ett land, men i så fall kunde du inte ha mer fel. Vad är tre liv när du har 40? Rött behöver verkligen denna typ av flexibilitet.

93. Ethersworn Adjudicator (Conflux, Mythic Rare)
Inbyggd Mortify, behöver jag säga mer? Att han dessutom råkar vara artifact creature är förstås bara en bonus.

92. Elemental Augury (Ice Age, Rare)
En av alla dessa bortglömda skatter i Ice Age. Kan dels fungera som en slags Top, men kan även användas för att jävlas med motståndarna genom att styra vad de drar. Om du dessutom kombinerar Augury med Duskmantle, House of Shadow kan du milla bort alla bra kort och sedan brista ut i ett diaboliskt hånskratt medan dina motståndare topdeckar land efter land.

91. Buried Ruin (Magic 2012, Uncommon)
Varken mer eller mindre än ett sätt för svart och rött att få tillbaka artefakter, men detta är nog för att ge Buried Ruin en välförtjänt plats på listan.

90. Tangle (Invasion, Uncommon)
En Fog på den här listan är kanske inte just vad man väntar sig, men faktum är att Tangle är ett riktigt bra EDH-kort ,och jag kan redan nu avslöja att ni kommer få läsa om fler Fog-varianter framöver. Just möjligheten att först rädda sig undan ett anfall och sedan hindra sin motståndare från att untappa sitt lag är riktigt fin.

89. Liliana's Specter (Magic 2011, Common)
Ok, för en mana mindre än Cackling Fiend får vi alltså flying? Denna lilla rackare kan orsaka verklig förödelse om du hittar ett sätt att få in honom i spel flera gånger.

88. Blasphemous Act (Innistrad, Rare)
Dålig tidigt under spelet, men för det mesta är Blasphemous Act 13 i skada till alla varelser för en mana. Bra deal.

87. Deadly Allure (Innistrad, Uncommon)
Ser kanske inte mycket ut för världen, men skenet bedrar - detta är ett mycket ondskefullt kort. Så länge det finns spelare som spelar få, men mäktiga creatures så kommer Deadly Allure att vara bra. Den har bland annat låtit mig byta Elvish Visionary mot Ob Nixilis, the Fallen. Nämnde jag förresten att du får spela den två gånger?

86. Serra Ascendant (Magic 2011, Rare)
Ibland gör han ingenting, men möjligheten att få ut en 6/6 flying, lifelink för en mana gör honom ändå värd att spela. Fullständigt bananas om du får honom på starthanden.

85. Decimate (Odyssey, Rare)
Ett otroligt larvigt kort egentligen, men det går inte att förneka det fantastiska i kortekonomin - att byta ett kort mot fyra måste vara bra.

84. Armillary Sphere (Conflux, Common)
Räddaren i nöden när du spelar färger som är dåliga på att hämta länder. Ett snabbare, mer kortsiktigt alternativ till Journeyer's Kite.

83. Krosan Tusker (Onslaught, Common)
I praktiken en instant för 2G som låter dig dra ett kort och leta ett land. Spelas i stort sett aldrig från handen, men kommer ibland in i spel från graven.

82. Bramblecrush (Innistrad, Uncommon)
En Creeping Mold som dessutom tar hand om planeswalkers. Så länge jag spelar grönt spelar jag alltid det här kortet.

81. Incendiary Command (Lorwyn, Rare)
Sämsta kortet i sin cykel, men fortfarande bra nog för att förtjäna plats 81 på denna lista. Pyroclasm och den Winds of Change-liknande effekten är förstås bra, men den används nog ändå oftast för att göra fyra i skada till en planeswalker samt att förstöra något jobbigt nonbasic-land.

80. Violent Ultimatum (Shards of Alara, Rare)
Violent Ultimatum kunde ha fått en bättre plats på listan om det inte hade varit för att det är ett förrädiskt kort. Missförstå mig inte - det är klart att det är grymt att förstöra tre valfria permanenter. Däremot är det inte så kul när motståndaren spelar ditt ultimatum med hjälp av något otäckt kort som Knowledge Exploitation eller Memory Plunder. Spela på egen risk!

79. Exsanguinate (Scars of Mirrodin, Uncommon)
Den bästa av alla Syphon Soul-varianter. Om man verkligen fått igång manaproduktionen med typ Cabal Coffers eller Caged Sun kan detta kort bli direkt matchavgörande.

78. Bloodgift Demon (Innistrad, Rare)
Phyrexian Arena är ett av de bästa korten i formatet - följaktligen är en gubbe som gör samma sak väldigt bra. Eftersom det står "target player" på demonen kan man dessutom vara politisk och låta sina motståndare dra extra kort (om du någonsin lyckats döda en motståndare med "Phyrexian Arenamon" vill jag höra om det!).

77. Legacy Weapon (Apocalypse, Rare)
Magics svar på Dödsstjärnan! En långsam koloss som förintar allt i sin väg. Får du behålla Legacy Weapon i spel några rundor så vinner du oftast. Är du dessutom insatt i gamla storylines får du riktigt fin flavor på köpet.

76.Cairn Wanderer (Lorwyn, Rare)
Ett otroligt roligt kort som alltid levererar i multiplayer. Som sämst brukar han få någon form av evasion och ett par andra abilities - som bäst är han fullkomligt livsfarlig. Spela i valfri triballek.

Det var allt för den här gången. Fortsättning följer!

2 kommentarer:

  1. Älskar liknelsen av Legacy Weapon och dödsstjärnan :) Mest för att jag, liksom imperiet aldrig har vunnit med ett Legacy Weapon i spel :( Rolig artikel, ser fram emot fortsättningen!

    SvaraRadera
  2. Jag minns inte riktigt varför, men Legacy Weapon har varit Dödsstjärnan sen kortet kom. Sedan var det ju faktiskt det första riktiga domedagsvapnet i Magic (nej, Predator, Flagship räknas inte)!

    SvaraRadera