måndag 13 augusti 2012

Femfärgat fuffens

OBS: Jag ber om ursäkt för den låga kvaliteten på bilderna i detta inlägg. Kameran var med Yvonne som skulle på Alice Cooper-konsert i Göteborg, så alla bilder är tagna med diverse smartphones.


Ett av de paket som blev över.

Onsdagen 8/8 var det dags för den första kubdraften sedan senaste uppdateringen. Ganska många spelare var upptagna med annat, men med förstärkning från bland annat nykomligen Dag "magicmaster88" Hansson, så hade vi ändå lyckats få ihop sex spelare. Utöver Dag och jag själv var det Niklas "Dr_Kranium" Johansson, Joakim "Binkabi" Heining, Johan "Norfin" Helgesson och Emil "edeenmango" Erlandsson. Niklas har vunnit samtliga kubdrafter då vi varit fulltaliga (ett imponerande facit), och Jocke är trots sin ringa erfarenhet en skicklig limited-spelare. Med andra ord hade vi ett ganska starkt startfält och folk såg riktigt taggade ut.

Vad ingen av de andra visste var att jag på förhand hade bestämt mig för att forcera 5-Color Control. Det händer väldigt sällan att jag forcerar en lek, men ingen har någonsin draftat femfärgat med kuben och jag ville försäkra mig om att kuben faktiskt stödjer det.
När man draftar 5CC handlar hela första paketet i princip om att picka så mycket manafix som möjligt. Draftandet började och i mitt första pack hittade jag Coalition Relic - en bra start! Jag lyckades också få en Eternal Witness som ett ganska tidigt pick, och snodde därför åt mig Momentary Blink när den passerade för andra gången (etb-effekter och blink har som bekant en tendens att vara bra ihop!).
Efter andra boostret hade jag en bra grund med en stabil manabas bestående av bland annat trefärgsländer, Gemstone Mine och Chrome Mox. Jag hade varelser med fina etb-effekter (Nekrataal, Mulldrifter) och Venser, blinkkungen själv. Jag hade även lyckats picka ett par bomber (Steel Hellkite, Frost Titan), samt en samling bra kontringar och removal.
Den uppenbara bristen inför det sista packet var avsaknaden av sweeps. Sweeps är en livsviktig del av 5CCs strategi, och jag kände en viss ångest inför att ha pickat hela tre manlands. Min oro visade sig dock vara obefogad. Som andra pick fick jag en Day of Judgment, och då jag redan hade Mystical Tutor började jag känna mig ganska lugn.
I slutändan fick jag ihop följande:

5CC

Varelser (8)
1 Birds of Paradise
1 Bone Shredder
1 Eternal Witness
1 Frost Titan
1 Mulldrifter
1 Nekrataal
1 Phyrexian Metamorph
1 Steel Hellkite

Övriga spells (14)
1 Chrome Mox
1 Coalition Relic
1 Compulsive Research
1 Counterspell
1 Day of Judgment
1 Dismiss
1 Edge of Autumn
1 Firespout
1 Momentary Blink
1 Mystical Tutor
1 Path to Exile
1 Prophetic Bolt
1 Terminate
1 Treachery

Planeswalkers (1)
1 Venser, the Sojourner

Länder (17)
1 Faerie Conclave
1 Gemstone Mine
1 Ghitu Encampment
1 Jungle Shrine
1 Savage Lands
1 Seaside Citadel
1 Treetop Village
1 Forest
4 Island
1 Mountain
2 Plains
2 Swamp

Sideboard (relevant)
1 Disenchant
1 Drogskol Reaver
1 Electrolyze
1 Ghost Quarter
1 Nicol Bolas, Planeswalker
1 Phyrexian Plaguelord
1 Sorin Markov
1 Tinker

En stabil lista avrundad av två av de bästa korten i kuben överhuvudtaget, Treachery och Phyrexian Metamorph! Jag hade även fått ihop ett ganska flexibelt sideboard, med bland annat Bolas och Sorin att plocka in mot långsamma lekar.
Tinker pickade jag redan under första packet i förhoppningen att kunna lägga vantarna på flertalet manaarftefakter, samt ett par feta artifact creatures, typ Wurmcoil Engine och Sphinx of the Steel Wind. I slutändan fick jag för få manaartefakter, och Steel Hellkite som ensam artefaktbomb. Tinker står alltså inte med som ett seriöst sideboardkort, utan snarare för att visa upp en misslyckad draftstrategi!

Lekens största svaghet är att den är svag tidigt i spelet, och därför sårbar för aggressiva öppningar från motståndaren. Detta hade kunnat avhjälpas en smula om jag lyckats picka Wall of Blossoms, dess vita motsvarighet, eller typ Wall of Denial, men jag såg inte till något av dessa kort under själva draftandet.

I vanlig ordning körde vi tre rundor swiss.

Omgång 1, vs Niklas Johansson
För kanske tredje draften i rad lottades jag mot Niklas i första omgången. En jobbig första motståndare, eftersom våra matcher nästan alltid blir väldigt jämna. Denna gång skulle inte bli ett undantag!
Niklas spelade BG aggro.

1:1
Både jag och Niklas manatorskade och fastnade på två länder, och Niklas blev tvungen att discarda Hornet Queen. Jag var först med att dra mitt tredje land, och spelade Coalition Relic och Birds of Paradise. Rundan därpå drog jag Edge of Autumn och kunde komma igång ordentligt.
Niklas fick också fart på manan och gjorde upprepade försök att få igång sin offensiv. Jag hade dock svar på allt han gjorde. När han spelade Necromancy i Hornet Queen kunde jag rundan därpå spela Phyrexian Metamorph och få min egen drottning, och sådär fortsatte det. Vid ett tillfälle kunde jag svara med Prophetic Bolt när Niklas skulle spela Rancor på en Call of the Herd-producerad elefant. Otroligt tillfredsställande!
Niklas gjorde också två grava (och för honom sällsynta!) spelfel. Först spelade han Slaughter Pact i min Frost Titan med bara ett land untappat, sedan spelade han ut Shriekmaw med avsikten att döda Phyrexian Metamorph. Terror fungerar som bekant inte speciellt bra mot artifact creatures och Niklas var tvungen att istället döda min BoP. Ingen höjdare!
Frost Titan gick hela vägen. 1-0 till mig.

Niklas under vår gastkramande andra duell.
1:2
Jag fick en stabil giv med bland annat Mystical Tutor and Eternal Witness. Niklas spelade ut Stable Fag runda tre - jag svarade direkt med att hämta Day of Judgment med Mystical. Min förhoppning var att Niklas skulle känna sig pressad och tvinga fram DoJ genom att spela en till gubbe.
Niklas spelade dock ingen andra varelse, utan var fullt nöjd med att hulla mig med sin Stable Fag. Jag drog dock en Firespout som jag resolvade direkt. Niklas spelade då ut ett gäng andra killar som jag dödade med DoJ. Jag utnyttjade andrummet för att spela ut någon etb-kille och Venser, men Niklas hade tyvärr svar på Venser och dödade honom på sin tur med Bramblecrush.
Niklas gick sedan in i överljusfart och hade plötsligt både Spiritmonger och Rampaging Baloths på brädet. Vid det här laget började vi närma oss time och vi hade fått en åskådarskara som livligt kommenterade allt som hände. Jag tittade på min hand och insåg att min enda chans var att döda hela Niklas lag på en och samma runda. Jag spelade Eternal Witness och hämtade tillbaka DoJ, därefter Momentary Blink i vittnet och hämtade Terminate. Detta omständiga play var helt nödvändigt då det inte bara räckte med att sweepa, utan jag var även tvungen att hindra den eländiga mongern från att regenerera. Vid denna tidpunkt insåg jag dock att jag hade en mana för lite för att spela båda mina spells. Bittert!
Fullt medveten om att vi aldrig skulle hinna den avgörande duellen var det ändå som återstod för mig att scoopa och tacka Niklas för ännu en djävulskt intensiv match. 1-1.

Omgång 2, vs Emil Erlandsson
Andra omgången mötte jag Emil, som är en del av vårt sköna EDH-gäng. Emil spelade en relativt typisk UG, en av de starkaste arketyperna i kuben.

2:1
Jag manatorskade återigen, och blev tvungen att vidta radikala åtgärder (läs: spela Path to Exile i min egen gubbe). Sedan återhämtade jag mig, men jag lyckades liksom aldrig komma in i matchen, och Emil tycktes ha svar på det mesta jag gjorde. När jag till slut fick en Invisible Stalker med Elephant Guide mot mig så hade jag inga svar. 0-1.

2:2
Emils lek var ganska slö, så inför andra duellen brädade jag in Bolas.
Jag kunde koppla kontroll tidigt, och nu var det Emil som satt där utan att kunna göra speciellt mycket. Så fort jag nådde åtta mana spelade jag Bolas. Emil spelade dock Temporal Spring (för övrigt en fantastisk användning av ett fantastiskt kort!) i Bolas följande runda, och jag lät bli att spela ut gammaldraken igen. Istället fick jag igång kombon Venser och Nekrataal, och Emil hade inget att sätta emot när Frost Titan kom ett par rundor senare. 1-1.

2:3
Andra duellen hade dragit ut på tiden och vi hade verkligen ont om tid inför tredje. Även denna gång kopplade jag kontroll, men 5CC är dålig på att vinna snabbt och jag kunde inte avsluta min motståndare innan den sista av de där fem förhatliga rundorna tog slut. Matchen förblev oavgjord.

Omgång 3, vs Johan Helgesson
Sista omgången mötte jag Johan, som har varit med och draftat och spelat EDH sedan M10, och sålunda är relativt gammal i gamet. Johan spelade RW aggro, en av mina absolut sämsta matchups.

3:1
Första duellen körde Johan över mig fullständigt. Han spottade ut varelser och dödade de få killar jag hann spela ut. Hell's Thunder avslutade denna regelrätta utklassning. 0-1.

3:2
Tack och lov fick Johan en långsammare start, och gav mig de där första händelselösa rundorna som jag verkligen ville ha.
Runda tre kom Tuktuk och runda därpå Angelic Destiny (Goblin Angel!). Jag satt dock med Treachery och snodde åt mig den flygande 5/5:an, och Johan tvingades till att spela Oblivion Ring. Tre av hans och ett av mina är den typen av byten kontroll gillar, och jag kopplade därefter greppet och matchen.
Steel Hellkite avslutade jobbet. 1-1.

Ståldraken, sista omgångens stjärna!

3:3
Jag minns inte mycket av den avgörande duellen, men min lek presterade i alla fall bättre än den någonsin hade gjort. I slutändan satt jag med två Steel Hellkite, och även om Johan hade en Oblivion Stone hade han inte mana till att båda spela och spränga den under samma runda. Drakarna åt upp honom. 2-1 till mig.

Mina två oavgjorda matcher och enda vinst var otroligt nog tillräckligt för att ge mig andra platsen bakom Jocke, vars Isochron Scepter skänkt honom tre raka vinster. Jag plockade en foilad Dungeon Geists ur vår prispool, och kunde konstatera att kuben har utmärkt stöd för femfärgat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar