söndag 19 augusti 2012

Politiskt självmord

Alla som spelat multiplayer vet att diplomati är en viktig del av spelet. Hur viktigt det är varierar förstås från spelgrupp till spelgrupp, men det finns ändå där som en självklar beståndsdel. Under loppet av en match ser vi hur allianser formas och bryts, det utväxlas löften och hot, allt medan de flesta spelare gör sitt bästa för att dölja sin verkliga styrka.
Det är med andra ord viktigt att agera politiskt, och ingen lek är mer politisk än group hug. Leken samlar goodwill genom att ge sina motståndare fördelar (extra kort, liv, etc), och framstår därför inte som ett hot. När matchen sedan närmat sig ett kritiskt skede, då kanske några spelare blivit eliminerade och så vidare, så vänder group hug och går för vinst.
Leken som beskrivs i detta inlägg är group hugs raka motsats. Möt min Heartless Hidetsugu EDH, en lek som är ungefär lika subtil som ett vulkanutbrott.


Något jag brukar prata mycket om i EDH-sammang är hotnivå, det vill säga hur hotfull en lek verkar för motståndarna. Denna lek har en extremt hög hotnivå. Spelar du Heartless Hidetsugu som general skickar du tydliga signaler till dina motståndare, du avser att döda dem alla så snabbt och skoningslöst som det överhuvudtaget är möjligt.
Detta är en slags aggressiv kontrollek, som strävar efter att hålla bordet så rent som möjligt fram till den kan bränna ihjäl sina fiender. Earthquake och dess likar kombinerar dessa båda syften, så därför har jag tryckt in så många sådana spells som möjligt i leken. Det finns också några kort som kombinerar bra med Hidetsugu själv, exempelvis Furnace of Rath (omedelbar död för alla som har jämnt liv), Curse of Bloodletting (Furnace för en motståndare) och Basilisk Collar (mängder med liv).
Nu är det dock dags att sluta dansa likt katten kring het gröt och visa er leken!

FIERY DOOM
General - Heartless Hidetsugu

Varelser (20)
1 Akroma, Angel of Fury
1 Anarchist
1 Ashling the Pilgrim
1 Charmbreaker Devils
1 Chartooth Cougar
1 Flametongue Kavu
1 Heartless Hidetsugu
1 Hoarding Dragon
1 Inferno Titan
1 Jaya Ballard, Task Mage
1 Jiwari, the Earth Aflame
1 Kumano, Master Yamabushi
1 Magmatic Force
1 Mana-Charged Dragon
1 Mindclaw Shaman
1 Obsidian Fireheart
1 Ryusei, the Falling Star
1 Scourge of Kher Ridges
1 Stuffy Doll
1 Thunder Dragon

Övriga spells (38)
1 Aftershock
1 Armillary Sphere
1 Basilisk Collar
1 Caged Sun
1 Comet Storm
1 Curse of Bloodletting
1 Devil's Play
1 Earthquake
1 Everflowing Chalice
1 Faithless Looting
1 Fault Line
1 Foriysian Totem
1 Furnace of Rath
1 Gauntlet of Power
1 Incendiary Command
1 Increasing Vengeance
1 Into the Core
1 Jokulhaups
1 Journeyer's Kite
1 Leyline of Punishment
1 Lightning Greaves
1 Magmaquake
1 Mana Geyser
1 Mass Mutiny
1 Molten Disaster
1 Nevinyrral's Disk
1 Past in Flames
1 Pyrohemia
1 Reforge the Soul
1 Rite of Ruin
1 Seething Song
1 Shattering Spree
1 Sol Ring
1 Staff of Nin
1 Starstorm
1 Stranglehold
1 Tormod's Crypt
1 Wild Ricochet

Planeswalkers (4)
1 Chandra, the Firebrand
1 Chandra Ablaze
1 Chandra Nalaar
1 Koth of the Hammer

Länder (38)
1 Buried Ruin
1 Darksteel Citadel
1 Dwarven Hold
1 Forgotten Cave
1 Hammerheim
1 Haunted Fengraf
1 Mercadian Bazaar
1 Shinka, the Bloodsoaked Keep
1 Shivan Gorge
1 Spinerock Knoll
1 Tectonic Edge
1 Thawing Glaciers
1 Valakut, the Molten Pinnacle
1 Zoetic Cavern
24 Mountain

Leken har en betydligt större chans att vinna om man lyckas få igenom Hidetsugus ability, men tyvärr är det långt ifrån alltid det händer. Folk är generellt sätt väldigt rädda om sina liv, och det är alltid någon rackare som sitter med ett removal på handen.
Plan b är att helt sonika bränna ihjäl alla, men det brukar gå ganska bra. Första gången jag spelade leken vann jag exempelvis genom att spela en kickad Comet Storm på 43 i samtliga motståndare (booyah!).

En ganska typisk starthand..
För att kunna komma igång ordentligt gäller det att träffa sina landdrops, och leken är ganska beroende av sin manaax. Det absolut bästa kortet i detta sammanhang är utan tvekan Mana Geyser, som brukar kunna generera helt perversa mängder mana, framför allt i kombination med Past in Flames eller Increasing Vengeance.

Jag törs inte svara på hur rolig leken är att möta, men den är i vilket fall väldigt kul att spela. Ska man kritisera den för något är det kanske att den är överdriven på gränsen till det fåniga, men EDH behöver den typen av lekar också!

Långt borta i Sokenzan klämtar klockorna för er alla...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar