tisdag 19 juni 2012

100 kort som rockar i EDH, 75-51

Vi ska strax fortsätta listan med placeringarna 75-51, men först vill jag göra något som missades förra gången, nämligen att förklara vad som gör att ett kort passar i EDH.
Precis som i alla andra multiplayerformat är vi givetvis ute efter kortekonomi, engelska "value". En mot en är för det mesta inte tillräckligt bra. Därför väljer vi Wrath of God framför Terminate, Dismiss framför Counterspell, osv.
EDH är också ett highlanderformat ("there can only be one"), och vi får bara ha ett kort av varje i leken. Av denna anledning är flexibilitet hos korten mycket värdefullt, och alla kort som låter en välja står högt i kurs. Charms, Command-cykeln från Lorwyn, Bramblecrush - allt sådant är bra.
Slutligen letar vi också efter extremt kraftfulla kort. Eftersom man har gott om tid på sig är hög manakostnad inget problem, och man kan helt enkelt kosta på sig att spela de där dyra, matchavgörande korten. Till denna kategori hör kort som Akroma's Memorial, några av ultimatumen från Shards of Alara, osv.

Jag vill också passa på att inflika att inga av de nya korten från Commander-lekarna kommer att förekomma på denna lista. Dessa kort är trots allt utvecklade för att vara bra i EDH, så det känns lite poänglöst att ta upp dem.
Med det sagt - nu kör vi!

75. Zoetic Cavern (Future Sight, Uncommon)
Jaha, nu tror väl de flesta av er läsare att jag mist förståndet, men så är inte fallet! Zoetic Cavern är riktigt bra av ett antal anledningar. Till att börja med finns det trots allt vissa morph-kort man kan tänkas vilja spela i EDH - vi har Voidmage Prodigy, röda Akroma, Bane of the Living, osv. Chansen är dock överhängande att du bara har en morph i leken, och det är där Zoetic Cavern kommer in. Om motståndarna kan din lek så vill du ju inte att de ska veta vad du just spelat ut varenda gång du morphar, eller hur? Grottan är ett land, och kan därmed lätt ersätta ett basicland utan att behöva ta upp en värdefull kortplats. Just eftersom den är ett land kan den också användas som semiramp (du morphar upp och lägger ytterligare ett land från handen).

74. Naya Charm (Shards of Alara, Uncommon)
Välj mellan bolt i gubbe, Regrowth eller semi-Fog. Tre användbara effekter och en av de bästa charms i formatet.

73. Hex (Ravnica, Rare)
Hex är en väldigt inflexibel spell (det är långt ifrån alltid man har tillräckligt många targets), men att byta ett kort mot sex är helt enkelt tillräckligt bra för att ge denna sorcery en plats på listan. Spelets lökigaste flavortext, för övrigt!

72. Geth's Grimoire (Darksteel, Uncommon)
En stabil kortmotor som har potentialen att vinna matcher. Om du kombinerar Geth's Grimoire med sådant som tvingar alla dina motståndare att slänga kort (Rix Maadi, Unnerve, Liliana's Specter, osv) blir den nämligen totalt vansinnig.

71. Thunder Dragon (Starter 1999, Rare)
Fram till den reprintades i From the Vault: Dragons och senare Duel Decks: Knights vs Dragons, var denna drake så ovanlig att knappt ens någon kände till den. Emellertid gjorde Wizards oss en väldigt stor tjänst, då Thunder Dragon har en fantastisk etb-effekt. Tre i skada till alla landgående varelser brukar kunna rensa upp på bordet ganska ordentligt, och vad är sju mana med alla sätt det finns att fuska ut stora drakar?

70. Orim's Thunder (Apocalypse, Common)
EDH-spelaren betalar gärna två mana extra för sin Disenchant om han får ett removal på köpet. Som finast när man kan spela den i typ Akroma's Memorial eller Legacy Weapon och skjuta ner någons general!

69. Nicol Bolas, Planeswalker (Conflux, Mythic Rare)
Nicol Bolas utmärker sig som den mest extrema av de planeswalkers vi sett såhär långt. Med hög manakostnad och kraftfulla förmågor är han som klippt och skuren för EDH. Om du kan försvara Nicol Bananas några rundor har du troligtvis vunnit matchen.

68. Profane Command (Lorwyn, Rare)
Fear eller finisher? Removal eller reanimation? Välj mellan fyra riktigt användbara effekter! Att det dessutom är en x-spell passar svart alldeles utmärkt, då man gärna spelar Cabal Coffers, Crypt of Agadeem och andra kort som genererar en busslast med mana.

67. Yavimaya Elder (Urza's Destiny, Common)
Sedan släppet av Duel Decks: Phyrexia vs The Coaltion slipper vi den anskrämliga gamla illustrationen (en dement Sokrates på grönbete, någon?) och Yavimaya Elder är plötsligt ett kort man vill spela med. "En grön Ancestral", var det någon som sa en gång. En grov överdrift förstås, men det går inte att förneka att denna druid är riktigt bra. Bästa fecthkillen efter Primeval Titan!

66. Archaeomancer (Magic 2013, Common)
Ett kort från ett kommande set! WOAH, mindblowing, eller hur? Kan jag se in i framtiden som Ixidor? Inte mycket... Däremot hade jag reserverat denna plats för Izzet Chronarch, och Archaeomancer är ett kort som på alla sätt och vis är bättre. -1 ett på power ger oss en varelse som fortfarande är wizard, men 1 billigare och som dessutom är monofärgad. Ja, tack!
Jag kanske borde inflika att det är jättebra att plocka en instant eller sorcery från graven, speciellt som etb-effekt på en varelse.



65. Exotic Orchard (Conflux, Rare)
Denna inverterade Reflecting Pool fungerar i praktiken nästan alltid som ett extra Command Tower. Ett av de bästa femfärgsländerna i formatet.

64. Loaming Shaman (Dissension, Rare)
Att återanvända kort och på andra sätt trixa med graveyards är otroligt vanligt i EDH. Detta skapar ett behov av att kunna få bort gravhögar ibland. Bojuka Bog och Relic of Progenitus är två kort man ser ofta i formatet, men Loaming Shaman är ett bra alternativ. Denna kentaur har fördelen av att vara en varelse, vilket bland annat gör att man kan hämta honom med Survival of the Fittest, Green Sun's Zenith, osv, samt spela ut honom många gånger på ett otal olika sätt. Han är också mer effektiv än exempelvis Withered Wretch eftersom han tar flera kort (upp till hela graveyarden) på en gång.

63. Mulldrifter (Lorwyn, Common)
"Det här kortet är bara så orättvist", sa Björn "Sajkobeer" Bergenfeldt en gång, och han har rätt - Mulldrifter är ganska orättvis. Man får alltså antingen Divination eller en 2/2 flygare plus Divination. Vi har både flexibilitet och kortekonomi, två högt värderade egenskaper i EDH. Blinka Mulldrifter för verklig galenskap!

62. Increasing Ambition (Dark Ascension, Rare)
Från början placerade jag detta kort i samma fack som exempelvis Diabolic Tutor och Beseech the Queen - relativt dåliga tutors som ändå fungerar. Några från spelgänget valde dock att köra Increasing Ambition, och det dröjde inte länge innan jag förstod att kortet kan vara riktigt starkt. I lategame är det nämligen otroligt kraftfullt att kunna leta två valfria kort, även om det kostar nio mana.

61.Titanic Ultimatum (Shards of Alara, Rare)
En slags Overrun på steroider som förvandlar alla dina killar till Hulken. Givetvis är Titanic Ultimatum ett otroligt kraftfullt kort - problemet är att det nästan är för kraftfullt. Om du spelar ultimatumet och misslyckas med att döda dina motståndare så sitter du ofta i en väldigt dålig position. Du har fått massvis med liv, men plötsligt får du ett antal sura och hämndlystna spelare emot dig. Spela i rätt läge, inte vid första bästa tillfälle!

60. Deserted Temple (Odyssey, Rare)
När man har tappat ett land som kan producera massvis med mana, säg Cabal Coffers eller Gaea's Cradle, är det förstås trevligt att kunna untappa och använda det igen. Deserted Temple fungerar också mycket bra med länder som har fuskiga förmågor, till exempel Desolate Lighthouse eller Wirewood Lodge.

59. Crystal Ball (Magic 2011, Uncommon)
Alla riktiga magiker behöver väl en kristallkula? Nja, kanske inte. Detta är i alla fall ett slags lådbudgetalternativ till Sensei's Divining Top. Att scrya 2 varje runda är riktigt bra, och Crystal Ball kan egentligen spelas i vilken lek som helst.


58. Eternal Dragon (Scourge, Rare)
Detta kort spelas oftast som ett landsök för två mana som låter dig hämta ett dubbelland, men det finns fler fördelar. För det första ska vi inte glömma bort att Eternal Dragon faktiskt är en 5/5 flying. Detta är kanske inte superimponerande med formatets mått mätt, men det är ändå klart stabilt. För det andra - och kanske viktigast - kan du få tillbaka kortet från graven, vilket är extremt påpassligt i vissa lägen!

57. Dismiss (Tempest, Uncommon)
Counterspell är egentligen inget vidare i EDH, men en Counterspell som för två mana extra låter dig dra ett kort är riktigt bra. En av mina favoritkontringar överhuvudtaget.

56. Rhystic Study (Prophecy, Common)
I likhet med exempelvis Elemental Augury hör Rhystic Study hemma i kategorin "irriterande enchantments". Från början kommer dina motståndare pliktskyldigt att betala den där extra manan för sina spells, men efter ett kommer de nästan garanterat att tröttna, och det är då det verkligt roliga börjar. Rhystic Study är inte heller lika påtagligt bruten som exempelvis Consecrated Sphinx, vilket egentligen är ett plus eftersom man slipper att folk gaddar ihop sig mot en.
För övrigt är resten av rhystic-cykeln totalt värdelös.

55. Bad River (Mirage, Uncommon)
Representerar här hela cykeln av fetchländer från Mirage. Dessa länder är förstås sämre än de "riktiga" fetchländerna från Onslaught och Zendikar, men tro mig - skillnaden är ytterst marginell. EDH är ett långsamt format och man har definitivt råd att vänta en runda. Spela Bad River & co och lägg dina pengar på något vettigare än dyra fetchländer!

54. Patriarch's Bidding (Onslaught, Rare)
Patriarken belönar den som byggt sin lek kring en viss varelsetyp, och straffar den som mest bara har en hög med brutna gubbar. Gott så. Auto-include i alla triballekar.

53. Acidic Slime (Magic 2010, Uncommon)
Det står verkligen "staple" skrivet över hela det här kortet, och det är väl sådär lagom originellt att inkludera det på listan. Dock gillar jag detta slem så pass mycket att jag inte kan låta bli att ge det en plats. En gubbe med deathtouch och inbyggd Creeping Mold är givetvis hur bra som helst.

52. Harrow (Tempest, Uncommon)
Man måste visserligen offra ett land, men det faktum att man får in två untappade länder direkt i spel (i instant speed!) gör detta till ett bättre kort än Kodama's Reach/Cultivate. Harrow är min favorit av alla rampspells i formatet. Kombinera med Flagstones of Trokair för extra skoj!

51. True Conviction (Scars of Mirrodin, Rare)
Om Rage Reflection är ett galet kort, vad är då detta? Double strike och lifelink till hela ditt lag är precis så sjukt som det låter. Det gäller dock att ha lite is i magen, True Conviction är nämligen precis ett sådant kort som kan få ens motståndare att gadda ihop sig. Player discretion is advised!

Nästa gång fortsätter vi med plats 50-26, och det är då vi börjar komma in på de verkligt brutna korten. På återseende!

1 kommentar: